Frakten dina kunder vill betala för

Ombudet går före boxen, express och bokad leveranstid får kosta mest. En ny kartläggning från Prisjakt avslöjar vilka fraktalternativ svenska konsumenter är villiga att betala för – och hur mycket.

Sista milen-leveransen är avgörande för köpupplevelsen, det syns tydligt i de tusentals butiksomdömen Prisjakts användare lämnar varje månad. Snabba leveranser och fri frakt är förstås uppskattat av konsumenterna, men affären måste också gå ihop. Prisjakt har därför kartlagt vilka frakttjänster e-handlande konsumenter är beredda att betala för – och hur mycket. Prisjakt lät Kantar Public intervjua drygt 1300 svenskar konsumenter och resultatet presenteras i den nya kvartalsrapporten Konsumentkompassen Q3.

Postombudet trumfar boxen

  • Flest konsumenter, 2 av 5, är villiga att betala i snitt 57 kronor för en leverans till sitt närmaste postombud. Färre, 1 av 4, är beredd att betala för leveransen till en förvaringsbox, i snitt 41 kronor.
  • Drygt 1 av 3 är beredd att betala för leverans ända hem till brevlådan eller dörren, men betalningsviljan är högre: i snitt 71 kronor. Kvinnor uppskattar hemleveransen mer än män, men de är beredda att betala betydligt mindre.
  • Expressleveransen får kosta mest, i snitt 94 kronor. Tjänsten är klart populärast i storstadsregionerna där 1 av 5 är beredd att betala för extra snabb fraktservice.

Läs undersökningen i sin helhet i Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q3.

Prisjakt lanserar Årets fraktbolag

Fraktvalet är en viktig del i konsumentens köpbeslut och Prisjakt kommer att släppa flera nyheter på detta tema framöver. En av dem kommer redan i höst – då Prisjakts användare för första gången röstar fram Årets fraktbolag i den stora tävlingen Årets butik.

– Att lansera kategorin Årets fraktbolag känns väldigt rätt. Att priset är en del av Årets butik, med en så hög kännedom och stor mängd konsumenter som engagerar sig, gör att det kommer bli prestigefyllt för fraktbolag att vinna, säger Peter Stark, Head of B2B & Data på Prisjakt.

Vinnaren i Årets fraktbolag tillkännages den 15 december i år.

Varumärket är värt en slant

Att fraktbolagens varumärken är viktiga visar Prisjakts kartläggning – drygt 1 av 10 konsumenter är beredda att betala i snitt 57 kronor för att kunna välja ett specifikt bolag. Konsumenterna fick också lista vilka frakt- och budbolag de tycker är bäst. De tre i topp blev (utan rangordning) DHL, Instabox och Postnord.

Konsumentkompassen Q3 innehåller även Prisjakts Köpkraftindex, trender och insikter kring svenska konsumenters köpbeteende baserade på studien utförd av Kantar Public och Prisjakts egna data.

Ladda ner hela rapporten Konsumentkompassen Q3 – Frakten som får kosta.