Frakten var inte fri – RO tar Boozt i örat

"Falsk och vilseledande marknadsföring".

Boozt har hamnat i klammeri med Reklamombudsmannen efter att en anmälare känt sig blåst på två Google Ads-annonser och en sökträff på Google.se. I båda dessa anges nämligen ”Gratis Frakt – alltid fri retur” och ”Fri Frakt & Fri Retur” samt ”När du shoppar på Boozt.com får du fri frakt”. Men det, menar anmälaren, stämmer inte alls.

Efter ett par dagars väntan på svar från företagets kundservice framkommer att de enbart erbjuder fri frakt vid köp över 499 kronor. Detta är falsk och vilseledande marknadsföring, skriver anmälaren.

Annons

Och mycket riktigt, Boozt Fashion AB medger att anmälaren har rätt och att detta beror på en ej uppdaterad annons. Detta ska nu vara korrigerat. De påpekar också att de i övrig marknadsföring anger att 499 kronor är den nedre gränsen för gratis frakt och att det även är tydligt kommunicerat på den egna webbplatsen.

"Inte försvarlig"

Men Reklamombundsmannen är inte lätt att blidka och det här fallet blev inget undantag. RO väljer att fälla annonsen, som man menar är oriktig. Motiveringen lyder:

Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendena ”Fri frakt” i de tre olika reklamenheterna, som att annonsören erbjuder kostnadsfri frakt och att erbjudandet inte är begränsat till exempelvis köp över ett visst belopp. Av annonsörens yttrande framgår att så inte är fallet. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Boozt får i alla fall en liten klapp på axeln över rättelsen, men med den kom också ett nyp i örat.

Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig, skriver RO.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!