Under testmånaden i norra Stockholm utvärderas Smarcel ur både ett operativt och ett konsumentperspektiv.
Det är viktigt med nytänkande och smarta idéer för att möta famtidens logistikutmaningar, och DHL:s samarbete med Innovative Robot Delivery är ett bra exempel på hur vi vill arbeta med att lyfta innovation i full skala, säger Johan Widman, Director E-Commerce på DHL Freight Sverige.
Innovative Robot Delivery (IRD), som grundades av personer med bakgrund från utvecklingen av DHL Packstation, ser Smarcel som en möjlig lösning på flera leveransutmaningar.
Vi är stolta över att lansera det första skarpa testet av ett mobilt paketskåp – och att få göra det tillsammans med DHL. Smarcel öppnar upp helt nya möjligheter för dynamiska och kundfokuserade leveranser, tillägger Boris Mayer, VD på Innovative Robot Delivery.
Smarcel är även tänkt att fungera som en plattform för ytterligare funktioner som är under utveckling. Bland dessa finns AI-baserad mjukvara för att optimera enheternas placering, teknik för automatiserad lastning, samt ett system för återanvändbara paketförpackningar.
Framtidsplaner för Smarcel inkluderar även användning som drönarhubb eller mobil varuautomat. Företaget producerar nu en mindre serie Smarcel-enheter, och pilotprojektet med DHL i Stockholm är det första testet som involverar slutkunder i större skala.