Henrik Sundholms e-handelsresa började i Norge 2011. Efter en tid på en norsk e-handel flyttade han hem till Sverige 2012 och drev Skalhuset som ett dotterbolag. Efter en dispyt med den dåvarande ägaren lämnade han bolaget.
Våren 2016 var Skalhuset till salu. Bolaget omsatte då 1,6 miljoner kronor med en förlust på 600 000 kronor.
Det var inte så många som var intresserade att köpa. Men jag satt på lite inside info så då valde jag att slå till och köpa bolaget, berättar Henrik Sundholm i en intervju med Ehandel.se.
Vändningen kom direkt. Första året gick bolaget från 1,6 till 3,2 miljoner i omsättning och nådde ett nollresultat. Därefter pekade kurvorna uppåt.
Strategin bakom 100-miljonersbolaget
I en tidigare intervju med Ehandel.se från 2019, när bolaget växte med över 300 procent, pekade Henrik Sundholm på flera nyckelfaktorer. En strategi var att vara "först och bäst på nya modeller".
Tanken var att köra hårt på de mest "aktuella" modellerna, och så skulle de rinna över på även äldre modeller, förklarar han.
Genom att fokusera på SEO och SEM för nya telefonlanseringar, som iPhone 7 och Samsung Galaxy S8, fångade de kunderna direkt.
Eftersom vi höll det vi lovade och gjorde saker bra, och syntes högt upp i sökresultaten kom kunder tillbaka när de skaffade nya telefoner, berättar han.
Han lyfter även fram vikten av att hålla vad man lovar gällande leverans- och svarstider, samt att erbjuda telefonsupport, något många konkurrenter inte hade. Hans egen styrka, menar han, var nyfikenheten och viljan att ständigt optimera.
Kan man till exempel plocka och packa en order på 60 sekunder, så kan man göra det på 50 sekunder.
Tillväxten var dock inte problemfri. Både i intervjun från 2019 och i den nya intervjun nämner han att de "växte kanske lite för fort", vilket ledde till att man tvingades "släcka bränder".
Trots detta fortsatte bolaget att växa och nådde en toppnotering på 97,5 miljoner kronor i omsättning under räkenskapsåret 2022/2023.
Tvingades till "paniksäljning"
I december 2023 meddelades att Skalhuset sålts till Northbaze Group för 8,5 miljoner kronor. Köpeskillingen utgjordes till hälften av kontanter och till hälften av aktier i det köpande bolaget. Vid tidpunkten visade bolaget ett rörelseresultat på -2,1 miljoner kronor.
Men Henrik Sundholm uppger nu att det inte var marknadsläget som låg bakom försäljningen.
Det var inte rätt läge att sälja. Utan jag gjorde det för att jag var så djupt inne i mina spelproblem. Jag sålde för att kunna betala skulder och börja om i livet, berättar han för Ehandel.se.
Han menar att minusresultatet berodde på att hans privata problem tog fokus från bolaget.
Hade inte jag haft det så problematiskt i mitt privatliv, så hade Skalhuset inte gått minus.
Intervjun avslöjar att det blev en "paniksäljning" där han "tog typ första bästa" bud. Relationen med köparna beskriver han idag som "inte så bra". Han uppger att en del av pengarna från försäljningen gick till att betala skulder, men att resten gick till spel och nya skulder.
Mina pengar var slut typ sommaren 2024 och jag gick in i en depression och stängde ner.
Han beskriver även en pågående tvist med köparna gällande en personlig borgen för ett lån på cirka 800 000 kronor, som han menar att de skulle ha tagit över enligt avtal, men som nu ligger hos Kronofogden.
Vädjar om hjälp på Linkedin
Situationen har nu blivit akut. I ett uppmärksammat inlägg på Linkedin för ett par dagar sedan skriver Henrik Sundholm:
För 13 dagar sedan blev jag avhyst från min lägenhet och står nu utan boende. Jag har för närvarande omkring 800 kronor kvar på kontot.
Han berättar att han inte spelat på över ett år, men att vägen tillbaka varit svår.
Trots situationen uttrycker han en vilja att komma tillbaka. I sitt inlägg söker han "precis vad som helst" för arbete, men helst inom e-handel.
Jag har koll på det mesta från lageroptimering till frakt till SEO/SEM till analytics till mjukvara till kundservice och så vidare, skriver han på Linkedin.
Lärdomen från resan är tydlig: "börja aldrig spela för pengar". Men hoppet om framtiden finns kvar, och drivkraften att bygga bolag har inte försvunnit.
Min största dröm är att bygga upp något från grunden igen, och göra det ännu bättre än Skalhuset. För nu vet jag vilka system man ska använda, hur man ska optimera ett lager, hur SEO/SEM funkar osv, säger Henrik Sundholm och avslutar:
E-handel är det jag tycker är kul och något jag känner att jag är bra på. Det är världens bästa arbete.
Vill du nå ut till Henrik så kan du göra det på sundholm@gmail.com eller via Linkedin.