Från 5 till 40 miljoner på ett år – nu satsar mobiluppstickaren globalt

Byter ut rubbet och expanderar.

“Nästa generations tunna premiumskal”. Så beskriver mobilskalsförsäljaren Nudient sitt sortiment på den egna hemsidan. Och uppenbarligen är det ett sortiment som går hem. Nu rapporterar nämligen företaget en kraftig försäljningsökning.

Under 2020 omsatte Nudient 40 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 5 miljoner kronor året innan. I år siktar bolaget, som hittills inte tagit in något externt kapital, på att nå 130 miljoner i omsättning under 2021.

Annons

Via samarbeten har företaget lyckats nå ut till flera marknader och nu storsatsar man för att lyckas globalt. Till sin hjälp har Nudient bland annat en ny plattform från företaget Centra, som ska bidra till att företaget kan nå målet på en miljard i omsättningin om fem år.

Vi startade med enklaste möjliga e-handelsplattformen, vilket var perfekt att komma igång med. Men i takt med att vi började få traction på flera internationella marknader blev den tillslut väldigt ineffektiv och tidskrävande. Varje gång vi ville ändra något var vi tvungna att spendera alldeles för mycket tid på att uppdatera data på individuell varje marknad. Det blev till slut ohållbart, säger Vidar Sjökvist på Nudient.

Den nya plattformen ska vara särskilt anpassad för den amerikanska marknaden, ett land som Nudient satsar lite extra på det här året. Man räknar bland annat upp lokalt innehåll och lokala skatteregler och lager som fördelar med det nya upplägget.

Vi upptäckte snabbt att våra produkter togs emot väl i USA via våra amerikanska distributörer och har sedan dess drömt och längtat efter att även kunna sälja direkt mot konsument via våra egna kanaler på den marknaden. Med Centras avancerade stöd för amerikanska skatteregler samt lokala lagerhantering kan vi nu äntligen på ett effektivt sätt lansera en fullskalig e-handelssatssning mot USA. Detta hade inte varit möjligt att genomföra med vår gamla setup, säger Vidar Sjökvist.

Annons