Från leverantör till e-handlare: “Björns ord ekar i mitt huvud”

Redan köpt upp en konkurrent.

Låt oss presentera en nyfödd e-handlare vid namn Jonny Elofsson. Om du känner igen namnet så är det inte konstigt då Jonny synts och hörts i e-handelsbranschen tidigare, men som leverantör på bolaget och affiliatenätverket Adrecord. Ett företag som Jonny Elofsson startade 2010, efter att själv ha varit affiliate under många år.

Det var på inget sätt något revolutionerande eller nytt men jag tillsammans med några investerare och medgrundare såg att det fanns en hel del som kunde göras bättre i en befintlig bransch, både för annonsörer, primärt e-handlare, och för affiliates, berättar Jonny och tillägger:

Annons

En extremt rolig tid i en spännande och snabbväxande bransch där majoriteten av våra kunder var verksamma inom e-handeln.

“Har inte varit helt lätt”

Under sin tid på Adrecord var han aktiv inom flera områden men det största fokuset var alltså på kunder inom e-handel. Hösten 2019 lämnade han Adrecord bakom sig och tog sig en funderare över vad nästa steg skulle bli.

Jag kom till insikt att jag inte längre var rätt person att leda Adrecord framåt och att det var dags för något nytt. Primärt lämnade jag leverantörsledet för att jag lämnade den operativa verksamheten i Adrecord. Därefter blev det ett par år med fokus på familjen, vilket har varit underbart. Samtidigt har jag kunnat vila lite och fundera på nästa projekt, berättar Jonny Elofsson, som dock fortsatt är delägare i Adrecord.

Att nästa steg skulle bli en egen e-handel var inte självklart.

Att hitta något nytt att gå ”all in” i har inte varit helt lätt om jag ska vara ärlig. Då man varit insnöad i en verksamhet under många år så blir det svårt att öppna upp för nya saker, man börjar nästan tvivla på sig själv och vad man egentligen klarar av.

Jonny Elofsson berättar att han kände sig klar med att vara leverantör till e-handeln.

Sedan kom det under en förmiddag i höstas en tvärvändning, 180 grader från att tidigare sagt att e-handel inte är något för mig till att det nog ändå var dags att testa den ”andra sidan”. Ett snabbt beslut togs och därefter har det nu i ganska precis ett halvår varit fullt fokus på att lära sig typ allt, chansa mycket, och komma i gång. Och som en berömd e-handlare brukar säga, ”kör bara kör”. Björns ord ekar i mitt huvud hela tiden. Speciellt när det är jobbigt.

“En häftig pappa”

Så vad driver nu Jonny för e-handel undrar du kanske? Jo, han har startat upp Leksaksbilar.se. En e-handel som såg dagens ljus i februari i år – men som redan förvärvat en konkurrent. Låt oss återkomma till det.

Annons

Varför blev det just leksaksbilar?

Det gjordes inte direkt någon analys men eftersom grabbarna hemma, tre och ett år gamla, gillar bilar så var det bara att rätta in sig i ledet om man ska vara en häftig pappa som börjar närma sig 40.

Och nu är alltså tanken, förstås, att bli bäst inom sin nisch.

Målet är att Leksaksbilar.se ska bli bäst på leksaksbilar oavsett om det handlar om klassiska leksaksbilar, radiostyrda bilar, fordon eller andra farkoster. Butiken ska ha det största sortimentet och vara förstahandsvalet för alla som ska köpa en ny bil. Konkret fokus just nu är att utöka sortimentet, bygga upp varumärket, sälja bilar och erbjuda en bra kundupplevelse.

“Kommer bli en tuff resa“

När vi mejlar med Jonny och försöker få material till denna artikel så står det även klart att han har mycket att stå i. I ett av mejlsvaren så skickar han bara en lagerbild, som ni kan se nedan, vilket vi tolkar som att det är mycket att göra just nu.

Jag har nu som e-handlare själv verkligen förstått på riktigt vilket enormt arbete som ligger bakom alla duktiga e-handlare och jag har stor respekt för att det här kommer att bli en tuff resa.

Du nämnde ett potentiellt förvärv av en konkurrent trots att ni är nystartade, hur kom det till?

Förvärvet blev precis klart och det handlar om den anrika butiken Modellbilarna.se som sålt modellbilar online sedan 2006. De tidigare ägarna ägde domänen Leksaksbilar.nu som jag önskade köpa men det blev i slutändan lite mer. Planen är att det ska fortsätta vara en helt fristående butik men med fokus på bilar som man snarare ställer i bokhyllan, med en snygg bakgrundsbelysning, än leker runt med på parketten.

Jonny Elofsson berättar samtidigt att han drivs av utmaningen med flera butiker och varumärken. Där de delar samma backend, lager och logistik men att marknadsföringen kan drivas separat. Just i fallet Leksaksbilar och Modellbilar så finns det dock förstås även marknadsföringssynergier, meddelar Jonny.

“Motorstopp redan innan start”

På tal om marknadsföringen så var vi förstås intresserade av hur Jonnys tidigare erfarenheter nu kommer honom till gagn som e-handlare.

Hittills under uppstarten har i princip allt varit nya erfarenheter, men jag har så klart en ganska stor grundförståelse för vad e-handel innebär och hur det fungerar teoretiskt efter åren som leverantör till alla duktiga e-handlare. TA-system, fraktcheckouts, drivmedelstillägg, emballage, inköp och allt sådant är ju helt nytt och faktiskt riktigt spännande även om man nog behöver vara e-handlare för att förstå vad jag menar.

Vad kommer du ha mest användning av tror du?

Det jag kommer att ha mest nytta av på denna resa är marknadsbiten och då i synnerhet affiliatemarknadsföring men även influencers, sociala medier, SEM och SEO ligger ju nära det jag jobbat med tidigare.

Jonny Elofsson berättar dock att han ännu inte kommit igång med affiliatemarknadsföring för sin e-handel.

Det ligger redan ett avtal från Adrecord i inkorgen men jag har höga krav på butiken och måste se till att den kan konvertera trafiken som kommer från affiliates, annars blir det motorstopp redan innan start, förklarar han.

“Ska bli fler än två butiker”

När vi frågar Jonny om det finns några planer på expansion, och hur viktiga de nya varumärkena är, så står det klart att planerna är mycket större än endast Leksaksbilar.se.

Det blir garanterat försäljning på både andra marknader och på marknadsplatser på sikt, men om det blir med bilarna eller med någon annan butik får vi se. Bolaget är ju döpt efter mina barn Nils och Algot, och heter NA Stores, så grundtanken är att det ska bli fler än nuvarande två butiker. I Sverige är i alla fall planen att Leksaksbilar.se ska bli ett varumärke alla som behöver ska känna till, och vem behöver inte en ny rolig bil då och då?

“Ränna runt på lagret”

Vi var förstås också tvungna att ställa Jonny mot väggen och fråga om det inte är roligare att vara e-handlare än leverantör. Han förklarar dock att det är lite tidigt att svara på den frågan, eftersom han precis har startat upp.

Den primära skillnaden som jag verkligen uppskattar är den fysiska delen, både att man får ränna runt på lagret men också kontakten med produkter. För även om jag som leverantör levt med e-handelsordrar och konverteringar under många år så är det något speciellt med fysiska produkter. Det är kul att köpa, sälja och testa leksaker helt enkelt, säger Jonny Elofsson.

Annons