Från litet nischföretag – till miljardbolag: Det här är Inet

Stor intervju med populära e-handlarens VD och delägare Erik Wickman.

Inet är e-handlaren som har redovisat imponerande siffror – år efter år.

Det är i e-handelssammanhang ett anrikt bolag. Företaget grundades redan på 90-talet, men första upplagan gick i konkurs under it-kraschen, vid millennieskiftet.

Annons

Bolaget är registrerat i Askim, söder om Göteborg och hyr in sig på ett TPL-lager i Mölndal. Redan 2018 låg omsättningen på 831 miljoner kronor och året efter på strax över 1 miljard.

Under 2021 uppnåddes en delvis pandemidopad rekordomsättning på 1,5 miljarder kronor. Året efter sjönk den till 1,2 miljarder, medan EBIT-resultatet mer än halverades till 42,8 miljoner.

I fjol växte Inet igen och omsättningen landade på 1,42 miljarder, med ett EBIT-resultat på 53,5 miljoner.

"Roligare jobba än att gå i skolan"

Erik Wickman är Inets vd sedan drygt tolv år tillbaka. Han äger – efter att steg för steg ha köpt in sig i bolaget sedan början av 00-talet – numera 20 procent av e-handlaren.

Majoritetsposten sitter finansmannen Sven Hagströmers investeringsbolag Creades på, drygt nio år tillbaka. Några anställda och ledamöter i styrelsen har därtill lagt vantarna på mindre andelar.

Vi på Ehandel bestämde oss för att ta reda på mer om den nischade succéhandlaren Inet. Och om vd:n och delägaren Erik Wickmans resa till bolagets topp.

Jag har jobbat på Inet sedan efter gymnasiet, säger han med mörk röst på tydlig göteborgska och fortsätter:

Jag byggde själv datorer när jag var liten och sedan började jag jobba på Inet redan på 90-talet. Det var roligare att jobba än att gå i skolan.

Annons

Han pratar rappt och stringent och undviker längre utläggningar. "Keep it simple", verkar vara Erik Wickmans devis i livet.

Stort gaming- och datorintresse

Erik Wickman växte upp i medelklassförorten Västra Frölunda, strax söder om Göteborgs innerstad.

Han intresserade sig tidigt för 80-talets populära spelmaskiner, i synnerhet Atari och Amiga. I tonåren började han även skruva på PC-datorer och att spela datorspel på diskett.

Den första upplagan av Inet grundades redan på 90-talet, men gick i konkurs under it-kraschen 1999/2000.

Inet hette fram till konkursen något så tjusigt som Internet Working Computer Extravaganza AB, berättar Erik Wickman. Han har dock inte koll på vem som grundade företaget från början.

Urupplagan var en given drömarbetsplats för Erik Wickman som, i slutet av 90-talet, började att jobba som servicetekniker hos datorhandlaren.

Växte kraftigt i starten

Internet Working Computer Extravaganza AB växte kraftigt i slutet av 90-talet, och tillväxten eldades på när staten subventionerade datorer och modem. Målet var att få svenskarna att snabbt modernisera sig och skaffa PC och internet. Den så kallade Hem-PC reformen, som blev en stor framgång för dåtidens regering.

När den största Hem-PC-reform-yran hade lagt fick fick urupplagan av Inet dock snabbt problem med försäljningen . Dator- och spelboomen åkte på en liten tillfällig törn.

Men många kunder behövde fortsatt hjälp med datorservice. Inet-sagan var, som vi alla vet, därmed långt ifrån över.

I början av 2000-talet köpte de riktiga dator- och spelnördarna datorkomponenter och satte ihop delarna själva. De tyckte att IBM och Dell var för dyra, samtidigt som de inte hade de senaste komponenterna och det var svårt att uppgradera de färdigbyggda datorerna med nya delar, minns Erik Wickman.

Konkursboet köptes snabbt upp av en lokal entreprenör, som aldrig var operativ i företaget. Grundaren tog med sig en man vid namn Peter Erlandsson som blev Inets vd fram till 2012, då Erik Wickman tog över vd-rollen.

Inets hjärta: Stationära datorer

De datorentusiaster som behövde hjälp med att skruva ihop sina datorer fortsatte gladeligen att lämna in delar till Inet.

Inte sällan var det just Erik Wickman, som i början av 00-talet satte ihop delarna. Än i dag tjänar Inet fortsatt en hel del pengar på att montera samman dator- och teknikkomponenter åt sina kunder.

Sedan start har vi sålt skräddarsydda stationära datorer inom entusiast-segmentet. Vi riktar oss främst till dem som exempelvis vill kunna spela ett spel i en specifik upplösning eller som efterfrågar andra mer specifika dator- och spelprodukter, berättar Erik Wickman och fortsätter:

Vi riktar oss helt enkelt till entusiasterna och har valt en ganska smal nisch för att sticka ut. Vi jobbar alltid stenhårt för att leverera den absolut bästa kundupplevelsen inom vår bransch och utgår alltid från kundens behov.

Inet 2.0 – växte snabbt i starten

Bolaget Inet AB som grundades år 2000 mötte som sagt en massiv it-kris, när en lång rad så kallade internetbolag gick i konkurs och börsen störtdök.

Ändå gick det snabbt bra för det nya bolaget. Inet AB omsatte redan 2001 hela 37 miljoner kronor.

Vi startade i lågkonjunktur, men sedan gick det bara direkt bättre och bättre. Vi jobbade från dag ett med kundnöjdheten, för nöjda kunder kommer tillbaka, säger Erik Wickman och tillägger:

Vi har alltid fokuserat på att ha riktigt bra kundservice och att alla som jobbar på Inet verkligen kan sina grejer och har gedigen kunskap om det vi säljer. Vi utgår alltid från vad som är bäst för kunden och försöker inte sälja det vi tjänar mest pengar på. Vi har heller aldrig tillämpar en individuell lönesättning eller infört några bonusar för våra säljare.

Håller hårt i kostnaderna

Man har också alltid sett till att hålla hårt i sina egna utgifter och kostnader.

Vi verkar i en lågmarginal-bransch. Vår produktmarginal ligger ofta på runt 13 till 14 procent i snitt. Därför har vi alltid haft stenkoll på våra kostnader, då vi aldrig har en större marginal än 3 till 4 procent ned på sista raden, konstaterar Erik Wickman.

Samtidigt behöver Inet på regelbunden basis tackla nya aktörer som ger sig in på den svenska dator- och it-marknaden. Ett sentida exempel är tyska Mediamarkt, vars svenska butiker nyligen togs över av norska Power. Dessutom gjorde lågprisaktören Amazon, som har ett stort it-utbud, entré i Sverige, för snart fyra år sedan.

Giganternas kamp

Norska Power är dock lite för breda för att vara en verklig konkurrent, enligt Erik Wickman.

Komplett-gruppen – också norskägd med Komplett, Wehallen och Netonnet under bältet – är en tydligare Inet-utmanare. Både Webhallen och Komplett säljer produkter inom det så kallade entusiast-segmentet.

Netonnet har däremot, precis som Power, ett lite för brett sortiment för att vara en direktkonkurrent, enligt Wickman. Elektronikjättarna utgör inget större hot mot Inets affär, anser han.

Det blir lite giganternas kamp där Elgiganten, Power och Netonnet slåss mot varandra. Vi håller oss mer på vår kant med mer avancerade produkter, betonar Erik Wickman.

Alltid först med det senaste!

En desto större kostnadsmässig utmaning är den svenska kemikalie- eller elektronikskatten. Den medför att Inet och andra elektronikhandlare får betala cirka 500 kronor på varje inköp, vilket ger utländska aktörer stora konkurrensfördelar, enligt Erik Wickman.

För att kompensera för det ser Inet till att alltid vara först med det senaste inom det nördnischade dator- och tekniksegmentet. Det är en viktig del i att driva på försäljningen år efter år.

Vi lägger hela tiden upp nya produkter och är väldigt nördiga och utgår från oss själva och är ju våra egna kunder. Vi har även ett starkt community på Discord och livesänder på Twitch och Youtube varje vecka.

Då kan vi få in synpunkter om exempelvis Inet-sajtens funktionalitet, eller önskemål på specifika produkter. Vi har också jobbat mycket med att få fram komplexa filter och funktioner för att sortera bland annat RAM-minnen.

Nobbar konsulter

När det kommer till konsulter och externa experter så har e-handlaren valt att göra det mesta på egen hand.

Konsulter är för dyra. Nackdelen med att göra allt själv är att det ibland kan ta längre tid än vad man skulle önska, säger Erik Wickman.

Nu har man ändå valt att ta hjälp av byrån Bluebird, specialiserad på digital marknadsföring. Med byråns hjälp fyller företaget på med kompetens inom SEO, digitalisering och dataanalys.

Inet saknar kompetens inom digital marknadsföring och nu har vi fått in en specialist från byrån, som lär upp personalen. Men så fort dessa kunskaper är integrerade i Inet, ska byrån plockas bort, säger Erik Wickman bestämt.

Hårdsatsning på guider

E-handelsplattformen har man däremot byggt helt själv och det är också bolagets absolut viktigaste produkt, enligt Erik Wickman.

Vi har bland annat skapat en datorbyggarguide kring exempelvis hur en komponent passar för ett särskilt moderkortet. Vi har även en egen checkout och betalar inte dyra pengar till ett betalbolag.

För faktura- och delbetalningar använder man Qliro. Men med en egen checkout sitter man aldrig i knät på en betalaktör, betonar Erik Wickman. Istället kan man jacka in en annan lösning om man vill, exempelvis om betalbolaget skulle få för sig att höja sina priser kraftigt. Men hittills är han nöjd på Qliro.

TPL - kostar en slant, men väldigt värt

Inet håller också i hårt i sina reklamkostnader. Marknadsföringen sker i dag på Meta och Google. Man fokuserar på den organiska trafiken, som inte kostar per klick.

Inet har i dag totalt 100 anställda, men inte några egna lagerarbetare. Istället har e-handlaren hållit fast vid en TPL-lösning i Mölndal.

Vi valde TPL från dag ett och har sluppit investera i en dyr lageranläggning med automation och personal. Istället betalar vi för det vi använder och har köpt oss fria från all sådan huvudvärk.

Vi har dessutom kunnat växa i en större anläggning. Det skulle jag säga är en av våra framgångsfaktorer. Vi har kunnat fokusera på vår affär och produkt och inte behövt lägga så mycket tid på logistik och lager. Allt har bara fungerat. Visst, det kostar en slant med TPL, men vi tycker att det är värt det.

Gillar Postnord

På fraktsidan samarbetar e-handlaren med Postnord och Instabee, som Erik Wickman tycker är riktigt bra på sitt jobb.

Från början fanns det ju bara Posten att välja på och Posten eller Postnord som det heter sedan många år tillbaka håller ju extremt hög leveranskvalitet och man har väldigt lite svinn på vägen, när det kommer till varuleveranser.

Samtidigt får ju Postnord ibland leveranskritik?

Jag tycker det är oförtjänt. I alla fall när det kommer till varuleveranser. Postnord har ju halva marknaden och när man har så stora volumer så är det klart att det går fel ibland. Totalt sett håller Postnord en väldigt hög kvalitet.

Teknikvarorna köper Inet in från svenska distributörer. I princip allt tillverkas dock i Asien.

Genom att köpa in från svenska distributörer kan vi hålla uppe lageromsättnings-hastigheten och vi får ett bättre kassaflöde, hävdar Erik Wickman.

Dissar nya marknader

Ska Inet expandera till fler marknader, utöver den svenska? Inte i nuläget, svarar Erik Wickman snabbt. Istället ska bolaget fortsätta ta marknadsandelar och bredda sitt sortimentet i Sverige.

Ljud och bild är något vi satsar på nu och det är något som en datanörd ofta också är ganska intresserad av, säger Erik Wickman.

Vad gäller försäljning till andra företag, B2B, satsar man främst på Apple-produkter, som ofta efterfrågas av bolag numera.

Har Inet någon gång sneglat på exempelvis den stora tyska marknaden?

Nej, vi har för låg marginal för det och det är svårt att konkurrera med en tysk aktör. Istället har vi valt att satsa på det lokala och att verkligen göra det bra, med mycket guider och där allt är på svenska.

Har ni ibland varit för försiktiga i er expansion?

Nej, det tycker jag inte. Vi har aldrig haft som mål att dubbla omsättningen. Istället har vi hela tiden velat växa lönsamt. Det gör också att vi står väldigt väl rustade när det är svajiga tider.

Det finns många bolag som utmanar, men vi sitter inte med några stora skulder och det gör att vi har en tacksam position och noll kronor i ränta. Vi ser att vi kan ta marknadsandelar i lågkonjunkturen. Samtidigt som vi har en lägre kostnadsmassa.

Målet: Stabil tillväxt med vinst

Hur det gick med tillväxten i första kvartalet får Erik Wickman inte avslöja än. Men i fjol växte bolaget med 12 procent. Målbilden för 2024 är en tillväxt på mellan 10 till 15 procent, med vinst.

Tar vi oss över 10 procent är jag supernöjd och dit kan vi nå genom att fortsatt ha hög kundnöjdhet, som vi mäter med NPS. Det är en skala från -100 till 100, utifrån frågeställningen: "hur stor är sannolikheten för att du skulle rekommendera Inet till en vän eller en kollega?". Där ligger vi i dag på över 70, vilket jag är superstolt över.

Tunga speltitlar i pipen

Framåt handlar det som vanligt om att vara snabb med de senaste produkt-lanseringarna. Och det ser ut att gå utmärkt, då det inte längre förekommer några större störningar i leveranskedjan.

Fraktstörningar blev vanliga under pandemin, när många stora hamnar stängdes ner. Det drev också upp containerpriserna till rekordnivåer. Men nu är prisbilden mer normal igen.

Det finns ett gäng tunga speltitlar i pipen, som driver på vår hårdvaruförsäljning och det är spel som kommer kräva nya grafikkort.

Behöver man ett nytt grafikkort behöver man en ny processor och så vidare. Sedan måste man till slut uppgradera hela sin datorsetup.

Erik Wickmans fyra bästa tips för en lyckad e-handel:

  1. Utgå från vad som är bäst för kunden, i alla beslut du gör.
  2. Ha kontroll på kostnaderna. Alltid en hygienfaktor.
  3. Håll vad du lovar. Se exempelvis till att varorna kommer fram i tid. Tumma aldrig på det!
  4. Skruva hela tiden på din verksamhet för att bli ännu vassare.

Annons