Search
Close this search box.
ANNONS

Från noll till 100 miljoner på tre år: "Bjöd på oväntade utmaningar"

Grundarduon Olof Jakobsson, vd, och Jacob Thörn, inköpschef
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

Drivs av fyra personer.

ANNONS

Olof Jakobsson och Jacob Thörn träffades på ett sommarjobb för flera år sedan. Där upptäckte de att båda delade ett intresse för e-handel, teknikprodukter och entreprenörskap vilket ledde till att de under hösten 2017 lanserade onlinebutiken Sparnet, under bolaget Stores For You AB.

Ambitionen var att bygga en inspirerande butik med ett fåtal utvalda produkter inom flera breda produktkategorier som hem och teknik samt sport och fritid, säger Olof Jakobsson till Ehandel.

På tre år har e-handelsföretaget gått från noll till 100 miljoner kronor i omsättning och finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Enligt bolaget är det tack vare en skalbar marknadsföringsmodell och ett testbaserat system för inköp av produkter som man lyckats växa så fort.

All försäljning har skett via vår egna kanaler och inga externa marknadsplatser eller externa återförsäljare finns inblandade.

Under 2019 omsatte bolaget 70 miljoner kronor, vilket innebär att Stores For You AB växte med hela 43 procent i fjol.

Var målet att slå 100 miljoner under 2020? 

Prognosen var, under sensommaren 2020, en något högre siffra. Men på grund av vissa leveransförseningar under julhandeln kopplade till pandemin så begränsades vårt lager och tillika försäljningen under november och december, säger Olof och fortsätter:

Trots att 2020 bjöd på oväntade utmaningar kring logistik och tillverkning lyckades vi med lönsamhet öka bolagets försäljning och även genomföra ett omfattande varumärkesarbete via bland annat tv-reklam, podcast och influencersamarbeten. Vi ser en väldigt stor potential framåt för den plattform vi byggt upp.

Hur ser resultatsidan ut mer konkret? 

Vår ambition är att växa med lönsamhet, även om vi i fjol återinvesterat en lite större del av våra intäkter i dels varumärkesbyggande aktiviteter som kanske inte alltid gett så mycket i direktförsäljning. Vi har även prioriterat att bygga en skalbar struktur för logistik och marknadsföring inför framtiden.

Ett år efter att duon drog igång Sparnet, år 2018, satsade företaget på att ta fram ett eget varumärke, Beyond Active. Ett sport- och frilufts som endast såldes via Sparnet. Varumärket gjorde succé och under 2020 bestämde man sig för att renodla Beyond Active som ett eget varumärke som fick en egen e-handelssajt.

Beyond Active har jackats in i samma flöde för logistik och marknadsföring som Sparnet, vilket gett goda förutsättningar för att snabbt kunna skala upp volymen jämfört med en helt ny butik som inte har alla processer klara, säger Olof.

Beyond Active gick från 8 miljoner kronor i omsättning under 2019 till över 20 miljoner under 2020.

Sparnet, som tidigare innehöll kategorierna hem och teknik samt sport och fritid, fick i samma veva ett nytt fokus - endast på hem och teknik. Och Beyond Active koncentrerades på sport- och fritidsdelen.

Vi bestämde oss för att bryta ut Beyond Active från Sparnet och tillhandahålla en egen plattform, vilket vi på sikt hoppas ger större hävstång och mer renodlade butiker inom varsin nisch. Men till en början skapar det här en viss fördröjning sett till försäljning.

Duon använde sig alltså av Sparnets plattform för att undersöka potentialen för Beyond Active.

Sparnet har en enorm räckvidd och har den fördelen att vi kan röra oss inom väldigt skilda produktkategorier. Detta gör att vi snabbt kan avgöra potential för nya produkter och potentiella varumärken genom att använda Sparnet som en slags marknadsplats.

Som exempel tog vi fram en handfull produkter inom träning och fritid under varumärket Beyond Active som gick att köpa på Sparnet. När vi såg en väldigt hög efterfrågan så bröt vi ut detta till en egen butik, samtidigt som vi tillåter en viss andel krossförsäljning av produkter mellan butikerna.

Hur har försäljningen gått sedan varumärkenas separation? 

Sparnet brukar normalt ha ett ganska så lugnt tempo under första kvartalet, men för butiken Beyond Active har vi sett mer än en dubbling försäljningsmässigt än mot föregående år.

Trots alla höga mål och stora projekt drivs Stores For You AB än idag av totalt fyra personer.

Vi har valt att bygga upp organisationen kring mediebyråer, tredjepartslogistik och konsultbolag istället. Detta för att skapa en större skalbarhet och flexibilitet när bolaget växer.

Har bolaget några utmaningar? 

Under 2020 var lagerhållningen vår största utmaning , då vi stötte på olika typer av förseningar kring både tillverkning och leverans från fabrik till vårt centrallager givet konsekvenserna av coronaviruspandemin. Även om detta både var kostsamt och påfrestande så har det lett till många förbättringsåtgärder kring våra arbetsprocesser.

Framåt är det fokus på att utveckla de två sajterna, som inom kort kommer att få ett syskon.

Vårt mål att fortsätta skala upp Sparnet med både befintliga och nya produkter för vardagen. För Beyond Active är planen att bredda utbudet med nya kollektioner av träningskläder och träningstillbehör. Utöver detta lanseras minst ett nytt varumärke med en egen e-handelsbutik, där vi sett en tydlig efterfrågan inom en viss produktkategori från Sparnet, avslutar Olof Jakobsson.

Dela artikeln: