ANNONS
Grundarkvartetten

Från "skav" till klick: Barndomsvännernas satsning - finansierar allt själva

En känsla av att de etablerade golfkläderna var för stela och förutsägbara fick fyra barndomsvänner från Eslöv att agera. De såg en ny generation golfare växa fram, en generation vars stil inte återspeglades i det traditionella utbudet. Lösningen blev att starta ett eget varumärke: Kopa Golf.

Namnet är en direkt sammansättning av grundarnas förnamn – Kristoffer, Oliver, Philip och Alexander. Nu har de lanserat sin e-handel som ska föra in en ny, mer avslappnad stil på banan. Ehandel.se har pratat med medgrundaren Oliver Kerwall om hur idén föddes ur ett "skav" och varför de tror att tiden är rätt att utmana branschen.

ANNONS

Bakom visionen finns en dynamisk mix av kunskap. Medan tre av de fyra delägarna klev in i projektet utan tidigare e-handelserfarenhet, bidrar den fjärde med just den expertisen från flera tidigare bolag.

Det ger oss en bra balans mellan nytänkande och beprövad kompetens, säger Oliver Kerwall.

Den där känslan av att något "skavde" handlade inte om en enskild händelse. Det var snarare en växande insikt om att golfvärlden genomgick ett skifte, medan klädutbudet inte höll jämna steg.

Vi såg att golfmarknaden höll på att förändras. På den professionella scenen är det numera tillåtet med både hoodies och shorts, och en ny generation golfare har en mer avslappnad stil.

De noterade att utbudet för denna stil var begränsat i Sverige, till skillnad från i USA där liknande aktörer redan etablerat sig.

Det var där vi kände att något saknades och ville skapa något eget.

Organisk tillväxt före marknadsföring

Bolaget registrerades formellt i juli och e-handeln lanserades i början av augusti. Kopa Golf har dock valt en tålmodig start. Inledningsvis har de medvetet avvaktat med betald marknadsföring för att istället låta varumärket växa organiskt.

Försäljningen har kommit igång bra, särskilt med tanke på att vi inte marknadsfört oss aktivt ännu, säger han,

Enligt Oliver Kerwall har återkopplingen från de första kunderna bekräftat deras ursprungliga tes. Det handlar inte bara om att sälja ett plagg, utan om att leverera en specifik känsla.

Våra kunder uppskattar den avslappnade men stilrena stilen – kläder som fungerar lika bra på banan som utanför. Det handlar om att kunna bära golfrelaterade plagg på ett modernt sätt.

Han förklarar att de medvetet håller tillbaka de stora marknadsföringsinsatserna. Just nu läggs energin internt, på att bygga ut själva kollektionen.

Vår ambition är att alla produkter ska hålla samma höga kvalitet som våra T-shirts, vilket kräver mycket arbete och testning.

Men att de väntar med marknadsföringen betyder inte att de saknar en strategi. Tvärtom är planen redan lagd för hur de ska nå sin målgrupp.

Framöver kommer vi att satsa på samarbeten med relevanta influencers, Google Ads, AI-baserad annonsering och kampanjer i sociala medier. Den stora marknadsföringsinsatsen planerar vi att dra igång under februari–mars, när konverteringsviljan är som störst, säger Oliver Kerwall.

Produktion i Asien och Europa

Kläderna designas i Sverige. Produktionen sker i nuläget i en fabrik i Asien, som enligt grundarna även anlitas av andra etablerade varumärken.

Genom kontakter har vi fått möjlighet att arbeta med dem trots ett lägre MOQ (minimum order quantity), säger Oliver.

När plaggen väl har producerats i Asien, skeppas de till Sverige. Här tar en svensk partner över ansvaret för den sista finputsningen och logistiken ut till kund.

Samtidigt pågår redan arbetet med att utveckla framtida kollektioner, vilket har inneburit en noggrann jakt på fler tillverkningspartners i olika delar av världen.

Vi har testat ett 20-tal fabriker och tror nu att vi hittat rätt balans mellan kvalitet och känsla. Eftersom vi positionerar oss i premiumsegmentet behöver vi material och sammansättningar som sticker ut från standardalternativen.

Logistiken hanteras via en extern svensk partner. Grundarna nämner dock att de i uppstartsfasen även hanterar vissa leveranser själva för att utnyttja egna fraktkontakter, innan volymerna motiverar en full överflyttning till logistikpartnern.

Finansiering och långsiktiga mål

När det gäller finansieringen har gruppen valt att gå in med eget kapital. De har också en intern tillgång i form av en av grundarna, som har erfarenhet av att bygga liknande verksamheter, vilket kommer väl till pass i uppstartsfasen.

Vi kan utnyttja vissa ”små hacks” för att hålla kostnaderna nere och få mycket gjort med begränsade resurser.

När Oliver Kerwall får frågan om målsättningar, är han tydlig med att de har rustat för en lång resa snarare än en snabb framgång.

Vi är av uppfattningen att bra saker tar tid. Om man håller fast vid sin plan och bygger på rätt grund så kommer framgången förr eller senare, säger han.

De menar att fokus ligger på att bygga ett varumärke med stark identitet snarare än att "jaga en hög omsättning bara för sakens skull". Strategin beskrivs som riskminimerande och långsiktig för att bygga ett hållbart värde.

I denna strategi ses kunderna som de främsta ambassadörerna.

Vi vet att vi behöver börja nå ut till vår målgrupp, men vi ser också att golfvärlden är unik. Många timmar spenderas tillsammans med spelkollegor på banan, och våra kunder blir därmed våra största ambassadörer.

Oliver Kerwall sticker dock inte under stol med att de har en tuff resa framför sig. Att komma som nykomling in i en så etablerad värld är en uppgift de tar på stort allvar.

Vi har en tydlig plan framåt och är medvetna om att många försökt slå sig in på den traditionellt hårda golfmarknaden, men inte lyckats. Samtidigt ser vi nu att marknaden öppnat upp sig – flera uppstickare har bevisat att det går att lyckas, och vi tror att vår nisch ger oss en tydlig fördel.

I linje med strategin att bygga varumärket först, är de interna målen också satta med en längre horisont. De har definierat ett mer konkret mål för 2026: att välkomna cirka 2 000 nya kunder. Det är en siffra som de ser som ett sunt och realistiskt bevis på att de har etablerat sig på marknaden.

Det viktigaste för oss är att kunna fira varje milstolpe, lära oss på vägen och fortsätta växa hållbart med ett starkt varumärke i ryggen, avslutar Oliver Kerwall.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se