ANNONS

Från Tiktok till Roblox - "viktigt att vi inte missar tåget"

Robert Skowronski
ANNONS

"En bra inkörsport i metaverse-sfären".

För några dagar sedan kom nyheten att den svenska Tiktok-profilen och artisten "Theoz", eller Theodor Haraldsson som han egentligen heter, ska få en egen avatar och värld på den populära onlinespelplattformen Roblox. En sorts metaverse-värld med 58,8 miljoner dagliga aktiva användare.

LÄS ÄVEN: Tiktok-influencern får en egen värld – ”öppnar upp massvis med möjligheter”

Men att en profil som Theodor Haraldsson tar plats på plattformen betyder mer än att användarna får ytterligare en värld att spela i. Theoz ska nämligen bjuda användarna på en konsert under en period, där en av låtarna är specialskriven för plattformen. Och enligt Warner Music öppnar detta många nya dörrar för framtidens artister och kreatörer.

Hela upplevelsen öppnar upp massvis med spännande möjligheter för oss för att kunna lansera och marknadsföra framtidens musik på helt nya sätt, sade Robert Skowronski, A&R på Warner Music, då.

Men vilka möjlighet kan det innebära rent konkret? Det frågade vi Robert Skowronski:

 Det är en plattform som når ut till väldigt många och det finns många synergier, där artister till exempel kan samarbeta med varumärken och samtidigt lansera nya låtar, säger han till Influens.se.

För vilka profiler kommer den här plattformen att vara relevant för?

Många av världens största varumärken har senaste året etablerat sig med egna världar på Roblox, och de flesta av dessa varumärken har kunder i alla åldrar. Och som på de flesta sociala medier och liknande plattformar så stiger åldern för användarna rätt fort. Därför tror jag att många profiler har en stor vinning i att börja etablera sig på Roblox. Dessutom är Roblox en bra inkörsport i metaverse-sfären, säger Robert Skowronski och tillägger:

Jag tror att metaverse kommer att växa explosionsartat de närmsta åren, och att det kommer att komma nya plattformar som kommer att ge artister och influencers fler spännande möjligheter. Därför är det viktigt att vi och våra artister är med i utvecklingen och inte missar tåget.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se