Från UF-företag till 10 miljoner – nu laddar succétrion för Europa

Försäljningen rusar för Relode.

Deras UF-företag blev ett mångmiljonbolag. Christoffer Olsson, William Wolff och Felix Sällström lyckades minst sagt maxa sin idé och har gjort succé med sitt Relode, som säljer träningskläder för dam och herr. Efter att ha sålt för en miljon förra året är man nu på god väg mot att spräcka drömgränsen på tio miljoner i år.

Vi startade företaget som ett UF-företag under vårt sista år på gymnasiet för att sedan starta upp det som aktiebolag efteråt. Vårt mål med Relode har alltid varit att skapa ett varumärke inom träning med en bred produktportfölj, berättar Christoffer Olsson, vd på Relode, för Ehandel.

Annons

I slutet på april 2019 släppt vi vår första kollektion av damkläder, som blev en succé och snabbt skapade ringar på vattnet för fler produkter. Kläder är roligt att hålla på med och något som vi helt naturligt bara fortsatt med efter det.

Och trots att modebranschen har går knackigt i pandemins spår så har Relode gått spikrakt i motsatt riktning Medan andra tvingats varsla har Relode istället fyllt på personalstyrkan i pandemitider.

Trots rådande pandemi har vi haft en väldigt kraftig tillväxt under 2020. E-handeln har fått ett lyft och vi har glidit med på vågen. Vi har gått från cirka 50 artiklar under slutet på 2019 till strax under 300 nu med vårt kommande släpp i slutet på september. Vår omsättning har tiodubblats under året och vi har gått från en anställd till sex personer på kontoret idag.

Vår tillväxt kommer främst från högkvalitativa, prisvärda plagg, i kombination med fantastisk ambassadörer, marknadsföring online och välplanerad content inför varje släpp. Vi planerar att öka takten ytterligare under vintern med fler släpp för både herr och dam.

Ehandel bakom expansion

Så vad gör man med ett bolag som växer i snabb takt? Man expanderar. Så tänker i alla fall den 24-åriga trion bakom Relode, som efter framgångarna på hemmaplan nu även vill erövra Europa. En satsning som delvis möjliggjorts av, jo det är faktiskt sant, en artikel här på Ehandel.

Vi har kollat länge på att expandera utanför Sverige, men har saknat rätt samarbetspartners. Men under oktober kommer vi rulla ut vår e-handel på ett par marknader i Europa. Främst har vi sökt en pålitlig och snabb leverantör som kan skicka ut paketen till kunder runt om i världen. Tack vare en artikel på Ehandel.se har vi hittat vad vi söker, säger Christoffer Olsson.

Vi kommer testa lite olika strategier i början för att se vad som fungerar bäst i respektive land och sedan rulla vidare till fler länder i takt med att sortimentet växer. Vår hemsida kommer även få ett nytt, uppdaterat utseende innan expansionen.

Hur kommer expansionen att gå till, blir det lokaliserade sajter och hur kommer logistiken att skötas?

Annons

Vi gick över till Shopify under hösten 2019 för att förbereda för en expansion i ett senare skede. Med Shopify blir det enkelt för oss att anpassa sidor för respektive marknad. Vi kommer köra en central hemsida med flera språk beroende på vilken marknad kunden befinner sig i. Shopify har verktyg för att ge kunden en bra upplevelse hela vägen genom köpet, inte bara inne på själva hemsidan.

Utöver detta kan vi tillsammans med vår logistikpartner i Malmö erbjuda leverans nästa dag i flera europeiska länder, med inhemska fraktbolag som slutleverantör. Vårt mål är att det ska kännas lika bra och gå lika fort att köpa av oss som hos en inhemsk leverantör.

"Tittar på butiker"

Men det stannar inte där. Det väntas även en pop-up-butik i Stockholm under årets kallare månader. Om det tas väl emot kan man mycket väl bredda affären till den fysiska butikshandeln, avslöjar man.

Vi kommer under vintern att slå upp portarna till en butik i centrala Stockholm, bredvid NK-gallerian. Främst för att möta kunder, hålla events och visa upp våra nya släpp för kommande säsong. Nu när mässor blir inställda, eller begränsade, så fick vi tänka om lite. Om konceptet blir lyckat finns det absolut en chans att vi tittar på fler butiker, både pop-up och permanenta, i fler städer, säger Christoffer Olsson.

Annons