Från VD till koncernchef: ”Nu är vi drottningar över vår egen framtid”

Talar ut efter splittringen från CDON och Qliro.

Tretti, Gymgrossisten, Lekmer, Members. De senaste åren har Qliro Group sålt av företag efter företag för att, som det heter, renodla sin verksamhet.

Nyligen togs det allra sista steget i den processen då CDON och Qliro börsnoterades, varpå Nelly var ensam kvar i koncernen Qliro Group. Följaktligen bytte man namn till Nelly Group, och Nellys vd Kristina Lukes kunde därmed börja titulera sig som koncernchef.

Annons

Vi var ett ganska självständigt bolag med en minimal koncernledning även tidigare, men nu kan vi på ett annat sätt hålla fullt fokus på vår affär. Det innebär ett skarpare ansvar att vara helt självständig men det ger också andra möjligheter. Nu är Nelly själv på börsen och inte med i en kontext på samma sätt som tidigare, säger hon till Ehandel.

Vad är det som är annorlunda nu jämfört med tidigare?

För Nellys del innebär detta inte någon stor strategiförändring, det är mer det här att vi blir helt självständiga. Nu är vi på ett tydligare sätt drottningar över vår egen framtid och det kan vi också visa marknaden.

"Ett helt annat beteende"

Det senaste halvåret har Nelly dragits med utmanande försäljningssiffror och varsel av personal. Eftersom företaget är börsnoterat vill Kristina Lukes inte kommentera några siffror, men hon tycker att företaget på ett bra sätt har levererat mot målet att nå ut till hela Norden.

Däremot går det förstås inte att sticka under stol med att läget för modebranschen som helhet inte har varit det bästa. Inför sommaren hade Nelly förberett sig med en kollektion av festklänningar, som skulle bli svåra att sälja med anledning av pandemin.

Som alla andra aktörer har vi behövt parera efterfrågan. Det gäller att vara nära kunden och försöka förstå hur hon tänker. Det är ett helt annat beteende givet pandemin med fester som ställs in och så vidare. Kommer det ens att bli något julfirande i år? Det vet vi inte just nu.

"Något vi önskat länge"

Osäkerheten i branschen lär också påverka årets Black Friday-försäljning.

Det handlar som jag ser det om att vara beredd på olika scenarier. Det enda vi med säkerhet vet inför årets Black Friday är att ingen av oss egentligen vet hur det kommer att bli.

Annons

Men det är alltid i extraordinära situationer som man skapar innovationer. Det ska bli otroligt intressant att ta del av vad den närmsta tiden har att erbjuda.

Trots de annorlunda tiderna och utmaningarna med att möta kundernas efterfrågan, ser Kristina Lukes positivt på att Nelly nu står på egna ben.

Ja absolut. Det är något vi har önskat länge. CDON, Qliro och Nelly är i grunden tre ganska skilda verksamheter och jag är övertygad om att vi mår bättre i separata affärer.

Annons