Intervju: Från Visby till Seattle via Microsofts reception

Vikten av att bygga relationer i ett nytt bolag.

Vad krävs för att bli en framgångsrik e-handlare? Den frågan har förstås många svar, men ett som brukar återkomma är - ironiskt nog - att man inte får glömma bort det fysiska mötet. Rätt kontakter kan vara avgörande på resan som entreprenör, och att bygga relationer kan definitivt vara mödan värt även om det är ett arbete som ofta kräver både tid och uthållighet.

Det fick duon bakom PowerPoint-verktyget Pickit erfara när de valde att satsa på sin idé. Henrik Bergqvist och Mathias Björkholm ansåg, som Henrik uttrycker det, att det "måste gå att göra något bättre än ClipArt" och bestämde sig därför för att dra igång ett nytt projekt. Målet? Att ta fram en tjänst som på sikt skulle plockas in i Microsofts Office-miljö.

Annons
Annons

Fick viktigt möte med Europa-chef

Året var 2012 och Henrik och Mathias - som hade arbetat som Art Director respektive inom IT - hade drivit bolag ihop sedan 2004. Övertygade om att deras nya PowerPoint-idé verkligen var något som kunde få ett stort genomslag, bestämde de sig för att skrida till verket.

Jag fick alltid göra Mathias presentationer och till sist kände vi att det ju måste gå att hitta en lösning på det här, säger Henrik till Ehandel.se.

Startskottet utgjordes av att duon tog kontakt med Microsofts säkerhetschef i Europa och lyckades tjata sig till ett möte. I början av 2013 etablerades bolaget Pickit, och företagets tjänst - som kan beskrivas som en kombination av ett presentationsverktyg och en bildbank - började sakta men säkert att spridas världen över.

"Handlar om att träffa rätt personer"

Sex år senare har Pickits grundare lyckats få Microsoft att inför en samlad publik lyfta fram Pickit som ett av sina främsta samarbetsföretag. År 2017 valde datorjätten att investera i Pickit, och den Visbybaserade startupen har nu vuxit till världens mest nedladdade tilläggstjänst för Office.

Microsoft hade inte tjänster för startups på samma sätt som Apple och Google. De hade ett helt slutet system och insåg nog att det låg någonting i det vi lade fram, det vill säga att de saknade en bra lösning för det här.

Men även om de fick ett positivt mottagande var en första kontakt långt ifrån tillräckligt. Henrik beskriver det som att Microsoft måste ha sett honom och hans kollega som "två affärssnubbar som ville göra pengar i Microsofts affärssystem", och tillägger att det efter det första mötet krävdes många fler för att få saker och ting i rullning.

Sagt och gjort. I månader åkte Pickit-grundarna fram och tillbaka till Seattle för att försöka få till möten med rätt personer.

Vi hade båda jobbat med stora bolag och visste att framgång handlar om att träffa rätt personer.

Annons
Annons

"Tar tid att få till en affär"

Det är bara det att Microsoft har 190 000 anställda, vilket förstås innebär en utmaning för vilken nätverkare som helst. Men Henrik och Mathias utrustade sig med en lista på personer de ville träffa samt en stor portion tålamod, och efter många timmars hängande i Microsofts reception - samt en och annan vit lögn till IT-jättens receptionister - lyckades de få till sina önskade möten.

Helt plötsligt började vi bygga relationer i receptionen och på caféet runt hörnet dit Microsofts anställda gick för att köpa kaffe och arbeta, minns Henrik.

Är ert mål fortfarande att bli uppköpta av Microsoft?

Vi får se, det finns egentligen inget egenvärde i det längre. Den dagen de lägger ett bud på oss, då vet vi att vi har lyckats med någonting väldigt bra. Men då vet vi att även andra aktörer kommer att se att vi har gjort något bra. Så vi har egentligen ingen uttalad exitplan.

Pickit räknar med att omsätta ett par miljoner under 2019, vilket kanske verkar lite med tanke på bolagets framgångar världen över. Enligt Mathias ligger bolagets utmaning i att få kunderna att vilja betala för att använda deras verktyg. Tidigare kunde man som ny användare ladda ner programmet gratis och sedan betala för att göra en uppdatering, men den möjligheten har tagits bort till förmån för ett startpris för en månads testperiod.

Det tar tid att få till en affär och det är det vi har fokus på nu.

Kontakt med 300 personer - varje vecka 

70 procent av Pickits användare finns i USA och bolaget växer även i Asien. Tjänsten säljs som ett tilläggsval av återförsäljare som säljer Office-paketet.

Företagets Visbykontor har med åren utökats med ett kontor i Seattle, på praktiskt avstånd till Microsofts huvudkontor där Mathias numera har sin bas. Och fortfarande - snart sju år efter starten - är det fullt fokus på relationerna som gäller.

Enligt Henrik har Mathias en lista på 300 personer hos Microsoft som han försöker ha veckovis kontakt med.

Relationerna har tagit oss långt och samtidigt har vi lyckats identifiera ett problem som väldigt många har. Jag tror att det är kombinationen av de delarna som har lett oss dit där vi är i dag.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!