Friday Tiedays kreativa chef, Mathias Anderson, säger följande i ett pressmeddelande:
”Alla behöver en komplett slipsgarderob av hög kvalitet”
Vi vet inte om alla behöver en komplett slipsgarderob men då vi besökte deras sida växte det sakta fram att denna sida andades kärlek. En ingrediens som kan göra även de mest svårsålda affärsidéerna möjliga. Vi bestämde oss för att få veta mer om vilka som låg bakom och slängde därför iväg några frågor till Friday Tieday.
Av er sida att döma ser ni inte ut att vara några nybörjare. Vilka är ni som står bakom Friday Tieday?
Friday Tieday startades, vid sidan av heltidsjobb, som ett ambitiöst sidoprojekt av Sebastian Ashar och Johannes Schildt, båda med lång erfarenhet av produktutveckling och att bygga framgångsrika webtjänster.
Tillsammans med vår Creative Director Mathias Anderson, en duktig utvecklare, samt en uppsjö frivilliga som har hjälpt oss med allt möjligt.
Hur kom ni fram till affärsidén och har ni tagit inspiration av några andra e-handlare?
Till att börja med så är vi stil- och tekniknördar. Vi har jobbat med att bygga framgångsrika webbtjänster ett bra tag. Att tänka i dessa banor ingår i vår vardag. Nu har vi byggt en tjänst vi själva vill ha.
Vi har jobbat med webbtjänster relativt länge och har varit med om att bygga upp både produkter och onlinenärvaro för diverse globala bolag. Vi är väldigt passionerade och engagerade i det vi gör och med det infinner sig även en frustration. För att vara krass så har vi alltid tyckt att saker och ting borde göras bättre vad gäller försäljning av mode online. Folk med teknisk bakgrund gör det väldigt teknikorienterat och de från modeindustrin bygger lookbooks i flash med köpknappar.
Vårt mål att att bygga produkter där teknik och koncept harmoniserar.
Friday Tiedays nuvarande huvudprodukt
Er sida är snygg, vem har gjort den och hur hanterar ni order (betalning, leverans osv)?
Vi har designat och byggt allting själva. Till en början kikade vi på olika open source-plattformar men insåg snabbt att vi hellre bygger en egen lösning. Nu har vi ett gediget system som innefattar cms, crm, betalintegration, affiliatehantering osv. Designmässigt har vi siktat på att ha en användarvänlig och tydlig sida utan att ta bort användarupplevelsen. Den balansen är väldigt svår att uppnå men vi tycker att vi har lyckats väl.
Sidan är delvis på engelska och stödjer flera språk. Vad är planerna gällande expansion?
Vi tänker globalt men fokus ligger på Europa. Till en början fokuserar vi på vår egen hemmamarknad, på sikt tror vi dock inte att Sverige kommer vara Friday Tiedays största marknad. Vi stöder från lansering svenska, engelska, franska och tyska och 3 valutor. Vi lever i en gränsfri värld och därmed vill vi vara öppna för den globala marknaden. Därför måste vi även göra det lätt för våra användare att nyttja vår tjänst, oavsett vart de befinner sig i världen.
Hur ser framtiden ut för Friday Tieday och hur planerar ni att få fart på tjänsten?
Vi ser Friday Tieday som en livstilstjänst. Det är en hyllning till det vackra och en inspiration till att bli en stiligare man. Mannen mår också bra av att bry sig om sitt yttre. Tjänsten kommer att hitta sin plats på marknaden. För att nå ut kommer vi jobba aktivt med både samarbetspartners och traditionell marknadsföring via rätt kanaler.
Utan att säga för mycket har vi ytterligare koncept under utveckling, vilka alla syftar till att fortsätta förenkla och förgylla mannens vardag, det första med planerad lansering i slutet av sommaren.
Ett stor tack till Friday Tieday för att de ville svara på våra frågor. Det ser onekligen ut som att Sebastian, Johannes och Mathias har större planer för Friday Tieday än vad vi ser idag. Vi önskar dem lycka till och känner ni att ni behöver en prenumeration på slipsar tar ni er hit.