Fritt fall i modehandeln: ”Behovet av åtgärder kan inte nog betonas”

Regeringens förbud har påverkat.

Coronaviruset har enligt Svensk Handels Stilindex haft en stor negativ påverkan på försäljningsutvecklingen i Sverige.

Modehandeln i Sverige, både online och offline, minskade med cirka 39 procent under mars månad, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, jämfört med samma månad i fjol. Samtidigt föll skoförsäljningen ännu mer med drygt 47 procent under samma period.

Annons

Butikernas e-handel har gått något bättre men kompenserar inte på långa vägar för det totala försäljningsbortfallet. Coronakrisen skapar en stor oro i samhället som gör att folk både håller sig hemma, men också håller i sina pengar, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Den 11:e mars bedömde Folkhälsomyndigheten att risken för samhällssmitta var väldigt hög. Då införde regeringen ett förbud mot allmänna sammankomster med fler än 500 personer. Det menar Svensk Handel har påverkat handeln i vårt avlånga land.

Innan förbudet, första till 11:e mars, hade kläd- och skoförsäljningen sjunkit med cirka 18 procent. Från och med den 12:e mars, efter att förbundet infördes, sjönk klädhandeln med 50 procent och skoförsäljningen med cirka 57 procent.

Modehandelns försäljningstapp var dramatiskt under mars framförallt under månadens andra halva där försäljningen, enligt Stilindex, föll med upp emot 50 till 60 procent. Det speglar dessvärre det mycket allvarliga läge som råder i stora delar av sällanköpsvaruhandeln just nu, säger Johan Davidson.

Behovet av kraftfulla åtgärder för att tillfälligt lätta på företagens kostnadsbörda kan inte nog betonas, ytterst handlar det om att rädda företag och jobb. Det krävs en högre subventionsgrad vid korttidspermitteringar för att undvika omfattande uppsägningar, och inte minst ett genombrott i hyresfrågan där regeringens stödpaket inte når fram till modehandlare och andra utsatta företag inom handeln.

Annons