Några av fördelarna med e-handel är möjligheten till ett enorm utbud, bra öppettider och att kunna shoppa från nätbutiker i världens alla hörn. Den gränsöverskridande e-handeln växer också stadigt men 82 procent av svenskarna ser fortfarande fördelar med att handla från svenska nätbutiker framför utländska.
Det visar en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Payson. Många nöjer sig inte heller med att handla från en svensk e-handel, närmare fyra av tio, 38 procent, skulle föredra att handla från nätbutiker i sin hemkommun.
De främsta anledningarna är att stödja lokala entreprenörer, samt att det anses vara bättre ur miljösynpunkt, det uppger 76 procent respektive 57 procent av de tillfrågade. Därefter menar mer än hälften att det är bra för kommunen då det främjar näringslivet och skapar arbetstillfällen.
Marknadsföring är svårt
Payson har även tittat lite närmare på vad e-handelsföretagen, som de idag räknar till totalt 9 572 i Sverige enligt statistik från allabolag.se, tycker om att bedriva handel på nätet. Den främsta fördelen med att driva en e-handel är den geografiska friheten, det uppger 60 procent av cirka 500 svenska e-handlare.
När det gäller utmaningar anser många att marknadsföringen är det svåraste med att driva och starta en näthandel, det uppger fler än fyra av tio. Därefter anser 15 procent att konvertering är ett utmanande område.
En av fem e-handlare uppger också att de skulle vilja erbjuda fler betalningsalternativ. Lika många av e-handlarna anser även att säkra betalningslösningar är den viktigaste aspekten för att få kunder att fullfölja köp.
Källa: Press