Fyra sätt för handlare att lyckas med julhandeln när kunderna har allt svagare tro på framtiden

Ny guide från nShift visar hur detaljhandeln kan skapa en konkurrenskraftig kundupplevelse inför jul, och framöver

När konsumenterna drar åt svångremmen är det upp till handlarna att skapa en konkurrenskraftig kundupplevelse för att lyckas med årets julhandel. 

nShift, global ledare inom programvara för parcel delivery management, har satt samman en lista med tips för hur handlarna kan bygga kundernas lojalitet när de handlar inför helgerna, och framöver.

Vi har kommit till den tid på året då konsumenter brukar spendera mer än under resten av året.  Men den ekonomiska osäkerheten har i år lett till att många konsumenter är lite mer försiktiga. Undersökningar från PwC visar att ”konsumenternas framtidstro”, ett mått på kundernas inställning och optimism, nu är svagare än vad den var i början av pandemin[1]. Levnadskostnaderna gräver allt djupare hål i hushållens plånböcker.

nShifts guide utforskar hur återförsäljare och e-handlare kan locka tillbaka kunder inför jul och råder dem att:

  1. Sätta rätt pris för att ta kundernas priskänslighet i beaktande är det viktigt att inte bara titta på själva produkten. Att ha flera olika leveransalternativ kan till exempel vara helt avgörande för kundens beslut att fullfölja köpet i en webbutik. Vissa kunder kan, om priset är lägre, acceptera en leverans som tar längre tid. Andra betalar gärna extra för att få produkten levererad redan nästa dag.
  2. Ge kontinuerlig, relevant information – en bra kundupplevelse tar inte slut när kunden klickar på ”köp”. Efterfrågan på information och uppdateringar blir bara större och större. I en osäker tid kan handlare erbjuda trygghet och hjälp genom att hålla kunden uppdaterad om det pågående köpet, antingen med meddelanden eller genom att ge kunden möjlighet att själv kontrollera statusen för sitt köp.
  3. Säkerställa leveranserna – bristande leveranshantering är förödande för kundlojaliteten. Handlare måste ha en glasklar bild av hur väl deras olika transportörer lyckas med sin uppgift.
  4. Få till returhanteringen – en attraktiv returpolicy leder till fler köp. Men se till att processen är enkel för både kunder och lagerpersonal.

Richard Anderson, Chief Customer Officer på nShift säger: ”Så här års är det viktigare än någonsin att kunder känner att de kan få det de behöver, när de behöver det. De som får en positiv upplevelse kommer att tipsa sina vänner.  De som inte får det kommer att leta vidare. Leveransen har på senare tid blivit en allt viktigare del av kundupplevelsen.”

nShift är global ledare inom programvara för parcel delivery management. De hjälper handlare att erbjuda en heltäckande leveransupplevelse, från kassa till retur. nShift bidrar till en kundupplevelse som ökar försäljningen, förbättrar varumärkets anseende och stärker kundlojaliteten. De ser också till att företag får tillgång till data och kunskap som krävs för att nå tillväxt.

Ladda ner hela guiden: ”Four ways to create a competitive customer experience this Christmas

[1] https://www.pwc.co.uk/industries/retail-consumer/insights/consumer-sentiment-survey.html