Search
Close this search box.
ANNONS

Geolokalisera eller inte?

Geolokalisera eller inte?
Dan Nilsson

Dela artikeln:

ANNONS

Getelastic gรฅr igenom fรถrdelar och nackdelar med att fรถrsรถka geolokalisera kunder som kommer till din butik. Det enklaste sรคttet att fรฅ reda pรฅ var dina kunder kommer ifrรฅn รคr via deras IP-adress. Denna dataย kan sedan anvรคndas pรฅ olika sรคtt. Antingen skickar du kunderna direkt till rรคtt sprรฅk/butik eller sรฅ visar du en speciell landingssida dรคr olika val kan gรถras.

Det รคr tydligen stor skillnad pรฅ hur de stรถrre aktรถrerna skรถter geolokaliseringen. Tvรฅ exempel รคr Nike.com och Dell.com dรคr Nike alltid visar dig en ganska ful landningssida medans Dell helt enkelt skippar detta och skickar dig alltid till respektiva sprรฅk fรถr den domรคn du kommit till. Dell har dock alltid en synlig drop-down meny dรคr du istรคllet sjรคlv kan รคndra sprรฅk.

Spontant sรฅ tรคnker du kanske att det alltid vore bรคttre att visa rรคtt sida direkt men Getelastic pรฅpekar att det inte alltid รคr fallet. Nรฅgot som verkar vara sjรคlvklart รคr dock att alltid visa om man har flera sprรฅk att vรคlja mellan, kunderna kan ju nรฅ din butik pรฅ mรฅnga olika sรคtt och det รคr inte alltid geolokaliseringen รคr perfekt.

Kรคlla

Dela artikeln: