Gick blinda in i köksbranschen – krossar nu 100 miljoner

"Designkök som inte kostar skjortan".

2017 så startades Nordiska Kök av de tre grundarna André Strömblad, Magnus Vansvik och Johan Lundkvist. De senaste åren har bolaget vuxit mycket snabbt och i år räknar man med att omsätta 120 miljoner kronor. Förra året landade omsättningen på 85 miljoner.

Vår affärsidé, som utmanar de traditionella köksföretagens, är helt online och allt från inspiration till beställning sker genom vår digitala process, direkt till slutkonsument. Vi har vuxit med över 1000 procent de senaste fyra åren, säger Johan Lundkvist till Ehandel.

Annons

“Dyrare än vi först trott”

Genom att digitalisera så mycket som möjligt av köpresan så ska man alltså hålla priserna nere. Alla kök byggs från grunden i Nordiska Köks eget snickeri i Alingsås och kan därmed helt anpassas till kundernas önskemål.

Vad är er bakgrund? Kommer ni från köksbranschen så att säga?

Vi tre grundare kommer från vitt skilda bakgrunder; Modebranschen och e-handel, mäklarbranschen och fastighetsbranschen. Ingen av oss hade någon direkt erfarenhet av köksbranschen innan vi startade Nordiska Kök. Det vi hade gemensamt var att våra tidigare erfarenheter av köksrenoveringar har lämnat mycket att önska i form av design och kvalitet, och alltid blivit dyrare än vi först trott, säger Johan Lundkvist.

En del av framgången sägs även vara deras arbete i sociala medier, där man sakta men säkert ska ha byggt upp sitt varumärke Nordiska Kök.

Bolaget säljer till Sverige, Danmark och Norge. Men sedan några dagar tillbaka så har marknaden expanderats rejält.

Vi lanserade i Sverige i november 2017 och började sedan erbjuda leverans till Norge och Danmark redan under 2018. Ända sedan starten har vi haft en stor efterfrågan från utlandet, framför allt eftersom alla våra kommunikationskanaler är globala. Vi har tidigare inte haft produktionskapaciteten för expansion men från och med november 2022 kan vi nu äntligen leverera våra kök till större delen av Europa med några få undantag, säger Johan Lundkvist och tillägger:

Vi har fått en otrolig positiv respons vilket är jättekul.

“Utan betald marknadsföring”

Nu har alltså Nordiska Kök tagit klivet ut i världen, något som dock alltid varit en del av planen.

Annons

I och med vårt långsiktiga varumärkesarbete har vi byggt en produkt som idag har en hög efterfrågan. Vi satsade tidigt på att bygga vårt varumärke globalt vilket vi idag är tacksamma över då den stora efterfrågan från Europa är helt organisk, det vill säga helt utan betald marknadsföring.

Hela köpresan hos Nordiska Kök ska vara digital, även om det inte finns någon traditionell varukorg. Detta då varje kök förstås är unikt. Bolaget har dock två showrooms som kunderna kan besöka, för att få en känsla för exempelvis materialen.

Hur många köper av er utan att ha besökt ett av era showrooms?

Vi erbjuder alla våra kunder ett besök i vårt obemannade showroom i Stockholm eller i Köpenhamn, och snart öppnar vi även i Oslo. Men ungefär 80 procent av våra kunder väljer att köpa ett kök oavsett, det vill säga att de inte sett ett i verkligheten. Då blir det än viktigare att vi lever upp till deras förväntningar på design och kvalitet när köket väl står på plats i deras hem.

Finns det planer på att digitalisera resan ännu mer? Till exempel med något designverktyg online?

Vi har flera spännande digitala projekt på gång, bland annat en ännu mer digitaliserad kundresa. Målen är såklart högt uppsatta för kommande år men det kan vi inte dela med oss av riktigt än. Men att vi ser en stor potential och möjlighet att växa ännu mer är ingen hemlighet. Vi tror starkt på vår digitala affärsmodell och vet att efterfrågan är stark på skandinaviska designkök som inte ”kostar skjortan”, säger Johan Lundkvist.

Annons