Google blir människa: Sveriges plattformar om uppdateringen

“Den allra snabbaste sajten är en utan innehåll”.

Nyligen skrev vi om Googles kommande uppdatering kring sin sökmotor som ämnar att skapa en bättre upplevelse för användarna. Det handlar om vad Google kallar Core Web Vitals, som företaget jobbat med ett bra tag. Nu ska dock delarna i Core Web Vitals direkt påverka rankingen av hemsidor. Ett förändringsområde som alltid är läskigt för e-handlare likväl som för alla andra som jobbar med sin synligheten på webben.

Det är förstås många e-handelsleverantörer som nu har som ansvar att se till att nätbutiker följer dessa nya krav, för att inte e-handlarna ska hamna efter i utvecklingen. Vi vände oss dock till Sveriges e-handelsplattformar, som av naturliga skäl sitter i epicentrum av denna förändring. Vi kontaktade 16 svenska plattformar och har fått svar av Starweb, Kodmyran, Viskan, Wikinggruppen, Jetshop, Carismar, Episerver, Vendre, Abicart och Panagora.

Annons

Lär sig samma beteende som en människa

Vi frågade plattformarna hur de ser på Googles kommande uppdatering, som ska börja rullas ut under maj månad. Om de planerar några ändringar utefter de nya kraven och vad de tror de kan ge för effekt i branschen. Starweb var snabba att svara.

Vi ser Core Web Vitals som ännu ett steg i rätt riktning. Google har redan lärt oss att lägga fokus på säkerhet, mobilanvändare och att bli av med popups. Det Google verkar göra nu är att "lära sig" samma beteende som en människa har när de använder en sajt, säger Johan Lindstedt, vd på Starweb.

Johan Lindstedts svar går i linje med flera andra plattformar. Man uppmuntrar denna förändring eftersom den premierar en välgjord sida.

Positivt! Det "belönar" hantverket bakom en bra byggt sajt, säger Moon-Suck Song, vd på Panagora.

"En självklar förbättring"

Google försöker i och med den kommande uppdateringen att mäta hur sidan laddar in, tiden det tar till det att sidan blir interaktiv och hur stabil sidan är i sin laddning. Sedan sätta poäng på dessa relativt mjuka värden (när vi snackar teknik) för att kunna sortera bland bra och dåliga sidor, ur användarperspektivet.

Om vi tittar på vad det är Google försöker lösa här, är det riktigt intressant. Att göra innehåll mer tillgängligt, snabbare att komma åt och inte minst mer mobilanpassat. Som plattform är det så klart en utmaning att anpassa sig efter Googles krav, men vi ser detta som en självklar förbättring för besökarna på webbshopparna, säger Björn Elfgren, vd på Abicart.

Genom att visa på att de tycker detta är viktigt för en bra användarupplevelse så sätts fokus på dessa saker och det är bra, säger Katrin Lundgren, vd på Kodmyran.

Flera plattformar pekar på att det uppdateringen behandlar är rena hygienfaktorer när det kommer till en modern e-handel. Många lyfter även att den mobila upplevelsen återigen är i stort fokus med denna förändring. Vi minns nog alla Mobilegeddon för några år sedan.

Annons

Då större delen av handeln idag sker via mobila enheter, är det viktigt att till exempel anpassa datamängden och säkerställa att den mobila upplevelsen är så bra som möjlig, säger Mathias Nohlborg, Sales Manager på Viskan.

Planerar ni några ändringar i er plattform på grund av denna uppdatering?

Uppdateringen innebär inte att vi behöver ställa om fokus i plattformen då vi redan aktivt jobbar med dessa delar. Vi fortsätter vårt arbete genom att regelbundet använda Googles mätverktyg och följa deras rekommendationer för optimering, säger Jonte Bergman, vd på Wikinggruppen.

De flesta plattformar verkar hålla med Jonte Bergman i att man redan jobbar med Googles Core Web Vitals. Ingen erkänner sig i alla fall tagen på sängen, men det är förstås så att man ser över dessa bitar med tanke på den kommande uppdateringen.

Både ja och nej. Googles Core Web Vitals linjerar med mätvärdena vi redan arbetar gentemot med vår plattform. Vi har till exempel uttalade mål om att inget innehåll ska hoppa på sidan under laddningen samt att sidan ska upplevas väldigt snabb, och det är positivt att Google kommer att belöna sånt arbete, säger Kristian Arvidsson, vd på Carismar.

Nej, egentligen inte. Samtliga delar som kommer i Core Web Vitals har vi jobbat med under det senaste året och är redan lanserat eller på väg ut till våra användare, svarar Karl Kihlbom, vd på Vendre.

Panagora berättar även att de tittar utanför själva sajten när det kommer till dessa bitar.

Vi ser inte att detta är isolerat till plattformen. Utan snarare plattform plus hur man sätter upp driftmiljö och väljer att bygga sin infrastruktur. Vi behöver hela tiden förädla sättet vi bygger sajter på, det vill säga alla "lager" ovanpå plattformen. Det är en sak att gå live med en sajt, sedan hur man håller sajten i trim efter många år och många deploys en annan, säger Moon-Suck Song.

Headless-kunder får betyg på frontend

Flera plattformar är även headless idag, vilket betyder att de inte styr direkt över “framsidan” av e-handeln. Jetshop berättar dock att de ändå försöker hjälpa e-handlarna genom olika verktyg.

Redan för ett år sedan byggde vi in ett Lighthouse-test i Jetshop Flight. Detta gör att alla våra kunder och partners som bygger vidare på vår plattform och anpassar frontend, unikt för kunden, vid varje ny release av kod får ett uppdaterat betyg så att de kan jämföra om de gjort sajten bättre eller sämre, säger Kristofer Hillhammar, produktchef på Jetshop.

Även om man har en tekniskt bra plattform att stå på så kan man förstås förstöra det genom att konfigurera eller använda sin sida felaktigt på olika vis.

Mycket handlar också om att guida våra kunder till förbättringar de kan göra själva, konstaterar Björn Elfgren, vd på Abicart.

Hur stort genomslag tror ni att detta kommer att få i e-handelsbranschen?

Jag tror personligen inte genomslaget kommer bli så stort som jag hade hoppats på. Detta med tanke på att Google själva kommenterat att det blir mycket marginell påverkan. För att det ska få genomslag tror jag det krävs att Google tar i hårdare framåt och viktar tyngre mot användarvänlighet och prestanda än vad de gör idag, säger Kristofer Hillhammar, produktchef på Jetshop.

På kort sikt inte så stor. Däremot handlar allt vi och våra kunder gör om hur användaren upplever e-handeln och därmed är allt som tar oss mot en bättre upplevelse viktigt. Google ger i och med denna uppdatering alla en extra prioritering på slutanvändaren, vilket vi gillar, säger Karl Kihlbom, vd på Vendre.

Precis som Google också varit inne på så är content fortfarande king och det är förmodligen inte en bra idé att lägga all sin energi på en snabb och perfekt inladdande sajt.

Nu finns riktlinjer att hålla sig till, men vi ser att detta kommer vara ett komplement till det faktum att bra innehåll fortsatt är en prioritet för användarens upplevelse. Och då finns flera aspekter att ha i åtanke, för krasst så är ju den allra snabbaste sajten en utan innehåll, vilket förstås ingen e-handlare eftersträvar, säger Mårten Bokedal, Senior Manager Marketing på Episerver.

"Ingen kan väl bygga den perfekta butiken"

Vissa tror dock på ett större genomslag och flera verkar även hoppas på att fokuset kring dessa bitar ska öka ordentligt i och med den stundande uppdateringen.

Ganska mycket i och med att det påverkar rankingen till en viss grad. Kunder som jobbar effektivt med att få landningssidor snabbladdade kommer se en förbättrad konvertering, säger Björn Elfgren, vd på Abicart.

Förhoppningen är väl att både de som bygger och de som använder sajterna kommer att få en bättre upplevelse då de blir snabbare och bättre byggda. Jämför man sajter idag med för 10-20 år sedan så är de kanske inte alltid snabbare med hänsyn till vad vi "stoppar i dem" och alla script och appar som läggs in. Därav lite back to basics men med betydligt bättre användargränssnitt och användarupplevelse, samt all best practice efter alla iterationer av misstag, säger Moon-Suck Song och tillägger:

Ingen kan väl bygga den perfekta butiken, men alla vill väl! Core Web Vitals tror jag kommer att hjälpa till.

Annons