ANNONS

Google fixar olagliga tjänsten - experten varnar: "Mindre attraktivt"

Karl Lindberg, Adrelevance
"Möjligt att hämta det tidigare lägsta priset i realtid".

Google har nyligen genomfört ändringar i sin funktion för automatiska rabatter (Google Automated Discounts, GAD). Förändringarna innebär att svenska e-handlare nu får bättre möjligheter att använda verktyget och samtidigt uppfylla den svenska prisinformationslagens krav, något som tidigare varit en stor utmaning.

LÄS MER HÄR: Nyheter och artiklar om GAD

ANNONS

Google har presenterat en rad uppdateringar gällande företagets omdebatterade funktion, GAD. Dessa ändringar kommer efter en period då svenska e-handlare i praktiken inte kunnat använda GAD utan att riskera att bryta mot prisinformationslagen, eftersom de inte haft kontroll över vilket lägsta pris som visats för konsumenterna.

Bakgrunden är att GAD tidigare tillät Google att automatiskt justera produktpriser i annonser, utan att e-handlaren själv hade insyn i eller kontroll över det exakta rabatterade priset som visades. Detta skapade problem då den svenska prisinformationslagen kräver att det tidigare lägsta erbjudna priset, under de senaste 30 dagarna, tydligt ska framgå vid en ny prissänkning.

Och utan kännedom om det exakta priset som GAD visat, har e-handlare inte kunnat efterleva detta krav. Både Konsumentverket och Google själva har tidigare betonat att ansvaret för att följa lagstiftningen ligger hos den enskilda e-handlaren.

Nya möjligheter med uppdaterad GAD

De nya ändringarna från Google adresserar flera av de tidigare problemen. Sami Tahir, Googles kommunikationschef, lyfter fram följande nyckelförändringar.

För EES-länder kommer Google nu att visa det tidigare priset i Shopping-annonser, istället för det pris som handlaren angett. Sami Tahir förklarar:

Om vi visar ett överstruket pris, kommer vi att visa det tidigare lägsta priset (tidigare pris) som det överstrukna priset i stället för det pris som tillhandahålls av handlaren.

Definitionen av "tidigare pris" varierar dock inom EES. För Kroatien, Lettland, Norge, Polen och Spanien baseras detta på det lägsta priset under de senaste 30 dagarna.

För alla andra EES-länder (inklusive Sverige) återspeglar det tidigare priset det pris som gällde innan en serie av på varandra följande prissänkningar under de senaste 60 dagarna, säger Sami Tahir och ger ett exempel:

Om produktens pris förändras enligt följande: Dag 1: 100 €, Dag 7: 90 €, Dag 14: 80 €, Dag 21: 70 €, så kommer det tidigare priset den 22:a dagen att vara 80 € för Kroatien, Lettland, Norge, Polen och Spanien – och 100 € för alla andra EES-länder.

Återförsäljaren har dock möjlighet att visa det faktiska tidigare priset i sin egen nätbutik. Google tillägger även att de "kan välja att inte visa något överstruket pris, utan enbart det rabatterade priset."

En annan viktig förändring är att Google nu lägger till det krypterade tidigare priset i den URL-token som leder konsumenten från annonsen till e-handlarens webbplats. Detta "innehåller både reapriset och det tidigare priset som visas i Shopping-annonsen," med samma definition av "tidigare pris" som ovan. Detta pris överförs dock endast om ett överstruket pris faktiskt visades i annonsen.

Risker och utmaningar

Mest centralt för svenska e-handlare är kanske exponeringen av GAD-pris och tidigare priser i Merchant API.

Vi gör det nu möjligt att hämta det aktuella "tidigare lägsta priset" i realtid – både det lägsta priset under de senaste 30 dagarna, det progressiva priset och det aktuella GAD-priset – via Merchant API, säger Sami Tahir.

Detta syftar till att "göra det enklare för alla handlare att välja och använda det tidigare lägsta priset och GAD-priserna som informationsunderlag och för användning på sina webbplatser." Google har även uppdaterat sina publika hjälpcenter-artiklar där man reder ut dessa ändringar.

Det är justeringar som verkar ge utökade möjlighet till att uppfylla EU-kraven. Annonsörer kan nu via API få tillgång till tidigare lägsta pris (30 dagar och progressivt) samt GAD-pris i realtid för användning på egna sajter, bekräftar Karl Lindberg, Google Ads-expert på byrån Adrelevance och som tidigare granskat GAD och dess lagliga aspekter.

Men trots den positiva utvecklingen menar Karl Lindberg att en del utmaningar kvarstår:

De aktörer som väljer att använda GAD på det här sättet kommer att göra sitt erbjudande mindre attraktivt för alla som inte kommer in med ett GAD-pris till produktsidan, säger han och fortsätter:

Min rekommendation är att tänka igenom både 1, 2 och 3 gånger innan man aktiverar Google Automated Discounts eftersom det utöver legala aspekter kan få stor påverkan och marginalpress för samtliga i en kategori.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se