Google gör ny e-handelssatsning – så ska de knäcka Amazon

Techjättarna går upp i e-handelsringen.

Blir det Google som tar fighten mot Amazon framöver? Mycket talar för det. Sökjätten har i alla fall meddelat att de vill satsa på e-handel igen, skriver Bloomberg.

Google har bland annat investerat i en lösning där användarna kan söka på produkter via foton. Men också möjligheten att vid sökning gå från säljlistor direkt till handlarnas checkout - med bara ett klick.

Annons

Google-chefen Prabhakar Raghavan berättade hur det skulle kunna gå till i praktiken. Han tog ett exempel där hans fru fotade en av blommorna i parets rosbuskar, som mådde mindre bra. Hon laddade upp bilden till Google och fick direkt svaret på vad som var felet och en länk till ett svampmedel.

På det här sättet hoppas Google bli en attraktiv, gratis marknadsplats, där e-handlarna istället investerar ännu mer pengar i Googleannonser.

Vill sno Amazons produktsökningar

Tajmingen för den förnyade e-handelssatsningen kommer dock med några frågetecken. Inte minst att den rullas ut just nu, när vi sett en tillbakagång i e-handlandet. Något som även drabbat jättar som tidigare nämnda Amazon.

Men helt klart är att Google siktar in sig på att konkurrera med just marknadsplatsen, dit många i dag, inte minst i USA, vänder sig för att göra produktsökningar. Genom att göra en sömlös upplevelse från sök till köp vill man få flera att göra de här sökningarna på Google istället.

Annons