Google hyllar NetOnNet: ”Vi är väldigt glada och stolta”

Bäst i Norden för andra året i rad.

Det är svenskt i topp när Google rankar Nordens bästa omnikanaler. NetOnNet kliver, för andra året i rad, upp överst på prispallen. Dessutom tar man en meriterande tredjeplats på Europa-listan och är det enda svenska bolaget i kategorin ”Leaders”, som endast elva procent av de undersökta företagen kvalificerar sig till.

Vi är väldigt glada och stolta över att än en gång få ett så tungt sammanvägt betyg och dessutom i ett så här stort sammanhang. Det är ju inte en tävling, men ett väldigt tydligt bevis på att vi gör rätt, säger Peter Andersson, retailchef för NetOnNet, i ett pressmeddelande.

Annons

Google har tittat närmare på kriterier som produktinformation, tillgången till uppgifter om fysisk butik, den flexibla kundresan, kundtjänst och friktionslöshet. NetOnNet startade som en renodlad e-handelsaktör, men har längs vägen också öppnat sina lagershoppar, något som gjort omnilösningen till en väldigt naturlig del av affären.

Att möta och överträffa kundernas förväntningar är avgörande, nu och ännu mer framöver. Enligt mätningar som Google och Kantar gjort spenderar en nöjd kund dubbelt så mycket som en missnöjd kund. För oss har det alltid varit viktigt att kunden ska få samma bemötande oavsett kanal, säger Peter Andersson.

"Stor del sker digitalt"

Enligt Googles undersökningar lever hela 78 procent av handlarna inte upp till de moderna kundernas förväntningar. Runt hälften av de svenska företagen har mycket kvar att göra innan de har en friktionsfri köpresa, enligt sökmotorjätten.

Även om en stor del av kundresan i dag sker digitalt har den fysiska butiken fortsatt en viktig plats. Här sker fortfarande en majoritet av köpen. Den fysiska butiken är perfekt för de kunder som vill klämma och känna på produkter, för de som vill handla snabbt eller för de som vill få råd från en expert, säger Magnus Friberg, produktspecialist på Google.

Annons