I dag: Google lanserar nytt e-handelsverktyg i Sverige

“Förbättra ditt digitala skyltfönster”.

Sökjätten Google meddelar idag att man lanserat verktyget Grow My Store i Sverige. Företaget är inte främmande inför att göra olika analysverktyg som exempelvis kollar sidors mobilvänlighet eller hastighet. Nu har man alltså vänt blickarna direkt mot e-handlare och omnihandlare.

Det nya verktyget fungerar precis som tidigare varianter från Google där man helt enkelt anger sin webbadress och där systemet sedan analyserar sidan för eventuella saker som kan saknas eller vara felaktiga enligt “best practice” och studier på e-handelsområdet.

Annons

Grow My Store syftar till att hjälpa detaljhandlare att optimera deras hemsidor för försäljning. Genom att analysera sin hemsida med verktyget, kan handlaren få information om exempelvis huruvida hemsidan tydligt visar upp varumärkets produkter och priser, har tydliga bytesrättspolicyer, live kundtjänstsupport och hur väl den är optimerad för mobila kundupplevelser, skriver Google i ett mejl till redaktionen.

Vi testade verktyget på CDON som fick betyget “Avancerat”, vilket är det näst högsta efter “Bäst i Klassen”. Det klagade dock på avsaknad av produktbetyg och recensioner, vilket CDON faktiskt har. Så det kan eventuellt behöva lite finputsning.

Men som oftast, om du vet vad du håller på med så kanske det inte är för dig. Verktyget kan dock säkert vara till hjälp för många. Notera att Google kräver din kontaktinformation för att få se hela rapporten så Googles uppsida verkar vara leads till e-handlare. Du kan testa verktyget här.

Annons