Google öppnar upp för alla att få med frakten i sökresultaten

"CTR ökar från Google".

Google meddelade nyligen att man nu öppnar upp för mer fraktinformation i sökresultaten.

Du har tidigare kunnat använda dig av Google Merchant Center för att dela med dig av vilka fraktalternativ du erbjuder. Nu kommer Google dock också att stödja det standardiserade formatet för fraktinformation, via schema.org.

Annons

Det innebär att du på varje produktsida kan lista vilka fraktalternativ som erbjuds och hoppas på att Google plockar upp dessa och visar dem i sökresultaten, som innehåller din produkt.

Enligt SEO-experten Christian Rudolf så är detta en stor fördel.

Konsekvensen, om ni har ett bra fraktalternativ är att CTR ökar från Google, då ens innehåll i Google står ut ännu mer än era konkurrenters. Det vill säga ni kan få fler klicks som är mer köpsugna, då infon som är viktig för besökaren tydligt har kommunicerats i sökresultaten, skriver Christian Rudolf, i samband med Google-nyheten, på LinkedIn.

Sedan tidigare vet vi också att ju tydligare man är med frakten, desto bättre konverterar kunderna. Just nu ska Google endast plocka upp denna information i USA, men som alltid lär det rullas ut till fler marknader över tid. Här finns information om hur man lägger in fraktinformationen på sin sida.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!