Google rullar ut gratisformat: ”Kommer förändra spelplanen”

“Kommer öka signifikant”.

En stor uppdatering från Google börjar nu sprida sig i Sverige.

Enligt vår sammanställning på över 9 miljoner sökord i Sverige, som e-handlare syns på, kan vi i skrivande stund notera att cirka 3 procent av dessa har organiska produktannonser i formatet som brukar beskrivas som Popular Products, säger Pontus Vippelius, Head of SEO på AdRelevance, till Ehandel.

Annons

Vad är då “Popular Products”? Jo, det är en ny funktion i Googles sökmotor och det organiska - obetalda - sökresultatet.

Popular Products är ett organiskt format i sökresultatet där Google direkt visar produkter med bild, produktnamn, pris och annan leveransinformation. Det liknar väldigt mycket Google Shopping Ads men är alltså ett gratisformat som är byggt på samma databas, förklarar experten.

Och som vi alla vet är gratis gott. Det är alltså en funktion som e-handlare bör hålla ett öga på och optimera mot. Även om bara 3 procent av sökmassan är påverkad hittills så kan vi vänta oss ett mycket större genomslag.

EnIigt data från Semrush så syns denna feature på 79 procent av e-handelssökningar i USA. Man kan förvänta sig att den kommer att öka signifikant även i Sverige. I Tyskland, Frankrike och liknande marknader har synligheten ökat väldigt kraftigt den senaste tiden. Vi förväntar oss en kraftig ökning även i Sverige kommande period, säger Pontus Vippelius.

Enligt Pontus Vippelius så är anledningen till utrullningen att Google vill att fler användare ska inleda sina e-handelsökningar på Google. Detta är något som vi skrivit om flera gånger tidigare, att Google är allt mer oroliga över att förlora e-handelssökningar till andra sajter, exempelvis Amazon. Och den nya funktionen “Popular Products” verkar alltså vara en stark kandidat till att stävja denna utveckling, gissningsvis spelar “gratis” en stor roll här med.

Det här kommer att förändra spelplanen för SEO för de allra flesta e-handlare, konstaterar Pontus Vippelius.

Annons