Googles julklapp till e-handlarna – mer shopping i sök

Dessutom blir sökresultatet ännu mer visuellt.

Lagom till Black Friday och julhandeln så ger Google alla e-handlare årets julklapp: Googles sök får ännu mer shoppingfokus.

Uppdateringen betyder att Google lägger till samma funktionalitet i datorsökfunktionen som rullades ut för mobilsökfunktionen i september. Plus lite mer.

Annons

Nya filter och funktioner

Den största nya funktionen är att det nu går att lägga till ordet ”shop” för att få sökresultat som är optimerade just för shopping. Det innebär inte bara att fler produkter visas i sökresultatet, utan också att några helt nya e-handelskopplade funktioner blir tillgängliga. Som att få exempel på hela outfits som kan passa med det man söker på.

Google bjuder också på några nya och uppdaterade sökfilter för alla shoppingsugna som vill förfina sitt sökresultat. Här hittar vi filter för varumärke, reavaror, återförsäljare, material och typ av produkt.

Filtren är dynamiska och uppdateras utifrån aktuella trender. Det går också att söka på ”varor i närheten” och se tillgänglighet i närliggande fysiska butiker.

Anpassat shoppingläge för datorsökningar

En funktion i datorsökfunktionen som inte finns i mobilen är stöd för ”delad skärm”. Datorns bredare skärm gör det möjligt att visa en produktsida till höger och fortsätta skrolla igenom sökresultatet i den vänstra delen av webbläsarfönstret.

De nya funktionerna släpps än så länge bara i USA. I dagsläget finns inget datum om när de kan komma till Sverige.

Du kan läsa mer om vad de nya funktionerna betyder i 9 stora Google-nyheter för e-handlare.

Annons