Googles kamera har lärt sig känna igen e-handelspaket

Användaren slipper hålla koll.

Sökjätten Google äger företaget Nest som tillverkar olika smarta enheter till hemmet, som brandvarnare, lås, termostater och kameror. Nu meddelar sajten The Verge att Googles ringklocka med kamera, kallad Nest Hello Doorbell, har lärt sig att känna igen paket vid dörren.

Kameran har tidigare kunnat identifiera ansikten och därmed kunnat meddela vem som ringer på dörren. Det nya är att kameran nu även kan identifiera när någon försöker leverera ett paket eller helt enkelt ställer det framför dörren, något som är vanligare i USA.

Annons
Annons

Att kunna identifiera paketleveranser ska göra att användarna själva slipper hålla koll på när en eventuell leverans kommer. Kameran ska nu separera ut paketleveranser som ett typ av besök.

Den nya funktionen går att sätta på och stänga av men kräver att man har en prenumeration på Nest Aware, som möjliggör mer avancerade notiser och en historik över alla besök med tillhörande video.

Andra videodörrklockor kan förstås skicka en notis när någon går förbi eller ringer på dörren, men Google sägs vara först med att kunna identifiera något som en e-handelsleverans endast utifrån videon.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!