Googles megaförändring slår mot e-handlarna: ”Drastisk minskning”

"Måste agera nu".

I mars nästa år händer det grejer. Då rullar EU ut det nya direktivet Digital Markets Act, som kommer att leda till hårdare EU-tag mot datainsamlingen på och via Google.

Det blir bland annat en uppstramning kring hur e-handlare får samla in det användarsamtycke, som krävs för att få använda Googles tjänster.

Annons

Google Conversion Tracking– och Google Analytics 4-spårningen kommer fortsatt att fungera. Men det kan för många annonsörer bli en drastisk minskning i insamlingen av förstapartsdata. Och det kan negativt påverka framtida resultat från Google Ads-annonseringen

Det säger Karl Lindberg SEO- och Google Ads-expert på byrån AdRelevance som han har grundat själv.

För många e-handlare som inte agerar på detta kommer det bli en drastisk minskning av förstapartsdata som negativt kan påverka framtida resultat från Google Ads-annonseringen, säger han.

Mindre mängd data

Men vad är det då mer exakt som blir sämre?

Jo, det kan bland annat medföra sämre träffsäkerhet för annonsörer, samtidigt som annonsernas relevans kan försämras, eftersom målgrupperna inte längre kan användas för marknadsföring.

Direktivet kommer också att leda till en mindre mängd data att fatta marknadsförings- och annonseringsbeslut på. Det blir inte heller ett maximalt utfall på annonsinvesteringen. På lång sikt får vi antagligen också se en minskad investering och intäkt från sin digitala investering generellt, säger Karl Lindberg.

Så kan e-handlarna casha in på uppdateringen

Men det kan också bli rena julafton för de e-handlare som agerar snabbt.

E-handlare som agerar på detta direkt kommer att få en konkurrensfördel, för det kommer att vara många som inte förstår vikten av det här och därför inte tar tag i det.

Annons

De som är på tårna får bättre data och kan ta bättre beslut, och troligen agera mer aggressivt i sin marknadsföring. Den som har bäst kvalitet på datan står som vinnare. Datakvaliteten är viktigare än någonsin.

Jobbigt uppvaknande

Datakvalitet har redan varit en stor utmaning under 2023 och kommer bli en ännu svårare nöt att knäcka under nästa år, konstaterar han.

För de som inte bryr sig om det här kan våren 2024 bli ett jobbigt uppvaknade, när resultaten för Google Ads successivt försämras, avslutar han.

Annons