Googles nya teknik kan ställa till det för e-handlarna: ”Kalkylerat”

Stödet för tredjepartskakor ska bort.

Google har aviserat att de ska göra om den teknik, som bestämmer vilka annonser som visas för användarna. I slutet av 2022 ska stödet för tredjepartskakor vara borttaget, vilket i praktiken innebär att den som letat efter nya hörlurar slipper se annonser för hörlurar på alla sajter man besöker därefter.

En radikal förändring för inte minst konkurrenterna. Google själva kommer nämligen att fortsätta spåra användarnas beteenden på sina egna sajter.

Annons

Man ska inte behöva acceptera att spåras över webben för att få ta del av fördelarna med relevant annonsering. Och annonsörer behöver inte spåra enskilda konsumenter på nätet för att uppnå fördelarna med digital reklam, säger David Temkin, Director of Product Management för Ads Pricacy and Trust, i ett uttalande.

När förändringarna träder i kraft kommer Google att använda sig av "Federal Learning of Cohorts", en teknik som samlar och analyserar användarens sajtvanor på gruppnivå, istället för på individbasis i webbläsaren Google Chrome.

Google uppger att man vill bidra till ett öppet, mer tillgängligt internet med ökad integritet för användarna. Men som tidigare nämnts blir förändringarna för dem själva betydligt mindre än för andra aktörer.

Det känns som ett kalkylerat, strategiskt beslut från Google att proaktivt agera på detta. Det kommer påverka konkurrenter mer än Google själva eftersom Google fortsatt kommer spåra beteende på sina egna sajter. Google har redan över två miljarder första-parts-profiler, alltså inloggade profiler, säger Karl Lindberg, på AdRelevance, till Ehandel.

Peter Mackhé, medieexpert på organisationen Sveriges Annonsörer, säger att förändringen kommer att ställa till det för exempelvis e-handlarna.

När tredjepartskakor försvinner från webbläsaren, som väldigt mycket av annonseringen i dag bygger på, försvinner också stora möjligheter för de annonsörer och mediebyråer som använder tekniken, säger han till SvD.

Annons