Googles styrka är tydligen inte E-handel

Google som kan leverera blixtsnabba sökningar till miljarder människor är inte lika bra på att leverera en fungerande e-handel. Sedan deras nyaste mobiltelefon, Nexus 4, lanserades i USA har det varit mycket svårt att köpa den direkt ifrån Googles Play-butik.

Det första misstaget av Google var förmodligen att inte ta emot förhandsbeställningar, så att de kunde mäta efterfrågan. Det har nämligen varit ett mycket högt tryck på den eftertraktade Nexus 4-modellen. Mobilen har "släppts" i två omgångar i Googles e-butik, första gången den 13 november och den andra igår. Båda gångerna har det i princip inte gått att få igenom en order.

En kombination av hög efterfrågan och vad som ser ut att vara ett dåligt butikssystem har gjort det svårt att få hem en Nexus-telefon.

Annons
Annons

Vilda västern i Play-butiken

Potentiella kunder rapporterar felmeddelanden, att telefoner försvinner ur kundvagnar och att man måste uppdatera sidan hundratals gånger för att lyckas genomföra ett köp. Det har även publicerats speciella java-skript för att automatiskt klicka på köp-knappen.

De som haft tur och är tekniskt kunniga har alltså lyckats få in en order. Strax därefter har mobilerna dock listats som slutsålda med en väntetid på 6-8 veckor beroende på modell. Google skall även haft problem med just lagersaldot och ibland har det visats att mobilerna funnits på lager och ibland inte.

Många av problemen kan givetvis härledas till en hög efterfrågan, något de delvis kunnat lösa med förhandsbeställningar. Men med tanke på att detta är Google som lever och andas tillgänglighet och hanterar miljontals användare samtidigt är det ändå anmärkningsvärt med dessa stora problem när de försöker sälja en enda mobiltelefon.

 

Källa: The Verge (1),(2),(3)

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!