Gratis skräp till kunderna – världens bästa kampanj?

"En halv miljon i extra försäljning".

2010 så lanserade butiken RoligaPrylar.se, då ledd av e-handelsprofilen Dan Nilsson, en unik kampanj vid namn Free Crap Week. En kampanj som idag inte lever kvar hos just den e-handeln. Fanan har dock tagits över av en annan känd e-handlare vid namn Joel Svensson som driver Partykungen.se, där denna kampanj just nu pågår.

Free Crap Week går i kort ut på att nätbutiken i fråga, gratis utöver frakten, skickar med “en skräpprodukt” med varje order. Det går även bra att endast beställa skräpet och bara betala för frakten. På RoligaPrylar-tiden så använde man en rabattkod men hos Partykungen ligger skräpet som en egen produkt man lägger i varukorgen.

Annons

Det som fångat vårt intresse på Ehandel är det faktum att Joel Svensson pekat ut kampanjen som deras bästa på året. Och grundaren Dan Nilsson verkar också vara inne på att det var en av deras bästa kampanjer. Hur i helskotta kan det vara bra att skicka skräp till kunderna? Vi vände oss till Joel Svensson för att få mer information om kampanjen.

Free Crap är nästan alltid vår bästa kampanj på året. Detta baserat både på hur många som faktiskt tar del av kampanjen och utfallet rent försäljningsmässigt. Folk älskar verkligen att få en överraskning och även om det är en och en annan som blir putt när de faktiskt får skräp, så verkar de flesta väldigt nöjda, säger Joel Svensson till Ehandel.

Vad består skräpet av?

Free Crap består av varor som vi fått tillbaka och inte kan sälja av en eller annan anledning, varor vi hittat under inventeringen eller varor som legat för utförsäljning men där få eller ingen vill köpa trots nedsatta priser, förklarar Joel Svensson och fortsätter:

I möjliga mån försöker vi att matcha vad kund får mot vad de handlat i övrigt, det vill säga köper du bara frakten så får du något som inte är värt så mycket, medan de som handlar andra saker, får något av högre värde.

Joel Svensson förklarar att kampanjen bygger deras varumärke och att den är “rolig och annorlunda” jämfört med traditionella januari-reor. Vi pressade dock Joel på lite mer konkreta siffror om kampanjen nu ska vara så bra.

Vad genererar kampanjen egentligen?

Första dagen drog kampanjen in runt 200 000 kronor i försäljning vilket motsvarar en tredjedel av den totala försäljningen den dagen. Vi räknar med cirka en halv miljon i extra försäljning så det är onekligen en grym kampanj i en annan rätt så lugn period, vilket Q1 traditionellt är för oss, säger Joel Svensson.

Annons

Utöver att bygga varumärke och att skapa ett stort engagemang från kunderna så får man inte heller glömma att butiken i fråga också blir av med osäljbara produkter. Dessa skapar istället buzz kring butiken och i många fall goodwill hos kunderna och förmodligen även merförsäljning när folk lägger fler produkter i varukorgen.

Vi frågade Dan Nilsson hur kan kom på denna kampanj från första början.

Vi hade massor av varuprover, returer, varor i skadade kartonger på lagret som vi bara lagrade i ett hörn. Ingen visste vad vi skulle göra med det. Det kändes lika fel att slänga det som att sälja det till rabatt. Så vi beslutade att ge bort det helt enkelt. I början när vi inte var så stora så kollade vi upp vad kunderna handlat förut och försökte matcha prylen med deras intressen, men när det växte så fick vi matcha mot den aktuella ordern istället.

De flesta blev väldigt glada, de som ej blev så glada var ofta de som bara beställt free crap och betalt frakten och såg framför sig att de gjort världens deal. När de sedan öppnade paketet och fick en dinosaurie-maskeraddräkt till en hund blev de besvikna. "Jag har inte ens någon hund ju!!!!", berättar Dan Nilsson för Ehandel.

Annons