Konsumenternas e-handelsbeteende förändras när det lackar emot midsommar. Det menar i alla fall marknadsplatsen Fyndiq, som har märkt av ett skifte i vad folk söker efter och köper för produkter under de senaste veckorna.
70 000 besökare om dagen
Under juni månad ska Fyndiq ha haft i snitt 70 000 dagliga besökare och bland de tio vanligaste sökorden under veckorna 22, 23 och 24, finns bland annat alkomätare, flugsmällare, paraply och graviditetstest.
När det kommer till vad folk faktiskt köper, ser listan dock lite annorlunda ut.
- Nu ökar köpen av typiska sommarprylar som laybags (uppblåsbara soffor), bandanas och självhäftande behåar. Bland elektroniken köps det sommartid mer av inspektionskameror, mobilhållare och nyckelhittare, säger Mårten Al Fakir Larsson, varumärkeschef på Fyndiq AB.
Snittköpet ligger på 182 kronor
I snitt ska Fyndiq ha runt 1,2 miljoner besökare varje månad och snittköpet ligger på 182 kronor. Mobil- och surfplattetillbehör dominerar året runt, men inför sommaren fylls listan alltså även på med typiska sommarattiraljer.