Gresvigs nya nätbutik levererades på rekordtid

Den norska retailkedjan Gresvig Retail Group behövde en ny e-handelslösning för sin multikanalstrategi. Valet föll på svenska Ateles som i september drog igång med det ambitiösa projektet. I mitten av december lanserades den nya nätbutiken för Gresvigs sportkedja G-MAX.

Som vi berättade i somras skulle norska Gresvig Retail Group, med en omsättning på över 7 miljarder norska kronor, satsa på multikanal och e-handel. Med över 500 butiker ska Gresvig vara den största norska aktören inom segmentet sport och fritid, men de ska också var stora inom mode.

Svenska Ateles Consulting fick uppdraget att ta fram en e-handelslösning och projektet drog igång i september 2013. I mitten av december lanserades en helt ny uppdaterad nätbutik för Gresvigs sportkedja G-MAX.

Annons

– Vi vet att vi hade orimligt höga krav på denna leveransen, men Ateles har levererat både på tid och kvalité. Leveransen består av en helhetslösning med många avancerade integrationer. Detta gör att vi nu har goda förutsättningar att kunna möta en krävande marknad och växa med högre lönsamhet, säger Kjetil Løken, Marknadsdirektör på Gresvig Retail Group.

Byggt på Magento

E-handelslösning byggdes från grunden och baserades på plattformen Magento. Tyngdpunkten i projektet var att skapa nya integrationer mellan de olika affärssystemen med e-handeln för att kanalerna skulle samverka och öka effektiviteten.

Precis som många andra satsar man på en responsiv design och nätbutikens utseende anpassar sig beroende på om besökaren surfar in med hjälp av dator, surfplatta eller smartphone. Den nya Magentolösningen ska också vara redo för Gresvigs multikanalstrategi med möjlighet att integrera flera försäljningskanaler.

– Jag är oerhört nöjd över att vi på endast tre månader leverat en så omfattande omnichannellösning med Magento som bas för e-handel och med så många avancerade integrationer samt en arkitekturförändring, säger Mats Lundström, VD på Ateles.

Källa: Press

Annons