Search
Close this search box.
ANNONS

Groupons börsintroduktion lagd på is tillsvidare

Groupons börsintroduktion lagd på is tillsvidare
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

Vi har tidigare skrivit om Groupon och deras storslagna planer när det kommer till en börsintroduktion av bolaget. Ni kan läsa om detta i vår artikel "Groupon - är det verkligen värt trettio miljarder dollar?". Nu har Groupon backat gällande sina planer att börsintroducera bolaget. De säger sig numera evaluera det på en veckobasis om de ska gå vidare eller inte. Samtidigt är det inte helt deras eget val att gå vidare.

Anledningen till att processen har stannat upp är inte oväntat det enorma värde som bolaget förväntas uppnå på börsen, något som har fått myndigheterna att höja på ögonbrynen. Securities and Exchange Commission (SEC), som överser börsintroduktionen, har även kontaktat Groupons advokater gällande ett annat ärende. Det faktum att deras CEO skickat ut ett internt memo, som sedan spridits mycket snabbt, där han försvarar bolagets värdering och trycker ner kritikerna. I memot pratar han om Groupons framtidsutsikter och de flesta tror att memot läcktes med vilje av bolaget.

Problemet är det att bolaget innan börsnotering måste ha en tyst period där inga uttalande får ske. Detta bl.a. för att inte kunna påverka värdet på bolaget. Även om detta var ett internt memo får det alltså inte spridas utanför företaget. Greg Sterling, marknadsanalytiker, har följande kommentar till E-commerce Times:

"Företaget har fått se en stenhård kritik under den tysta perioden ifrån analytiker och bloggare kritiska mot bolagets egen värdering. Detta har lett till det "läckta memot" ifrån VD Andrew Mason om Groupons framtidsutsikter. Kombinationen av marknadens tillstånd och en potentiellt minskad aptit på Groupon-aktier arbetar emot en börsintroduktion just nu"

Vi får helt enkelt se var detta slutar. Bolagets värdering på 30 miljarder dollar och deras förmodade planer på att dra in 3 miljarder dollar i kapital genom en börsintroduktion verkar mindre troligt dag för dag. Samtidigt undrar vi starkt över företagets affärsidé när det skapas sidor som DealSurf vars enda uppgift är att lista alla olika erbjudandesidors erbjudanden.

Källa: e-commerce times,
business insider, wsj

Dela artikeln: