Grundaren antog utmaningen – som samlade in över 1 miljard

Se filmen här.

Det har gått åtta år sedan den sociala medie-utmaningen "Icebucket challenge” trendade. Och nu har miljontals vattenhinkar resulterat i en ny bromsmedicin mot ALS.

För de som inte har koll på utmaningen, gick den ut på att hälla en hink med isvatten över sig och donera valfri summa till forskningen för ALS. Efter att man utfört uppgiften utmanade man tre vänner på sociala medier, som skulle hälla isvatten-hinken över sig. Utmaningen drogs igång i USA, och flertalet kända personer publicerade blöta videos på nätet. Utmaningen spred sig snabbt över världen och kom även hit - till Ehandel.

Annons

LÄS ARTIKELN FRÅN 2014: Chefredaktören kyler ner sig för ALS-forskningen

År 2014 var Julius Gunnilstam, grundare av Ehandel, chefredaktör. Och här kan ni se hur det såg ut då:

Utmaningen pågick i flera månader och samlade in över en miljard svenska kronor världen över, som alltså resulterade i bromsmedicin mot ALS. Det skriver Influens.se.

Vd:n för ALS Association kommenterar idag:

Vi tackar de miljoner människor som skänkte pengar, deltog och möjliggjorde att vi kunde investera i lovande projekt likt detta, som med omedelbar verkan kommer att hjälpa personer med ALS.

Annons