Helgläsning: Grundaren av världens första obemannade butik avslöjar sitt nya projekt

“Ett Shopify för den fysiska världen”.

Det började med en gul kyl. I kontorshotellet som vi på Ehandel sitter i stod det helt plötsligt en gul kyl i det gemensamma köket. Kylen, som förutom sin färg var en helt normal matkyl med glasdörr, pryddes av en QR-kod och några enkla instruktioner. Man shoppar allt det som finns inuti kylen med sin mobil. Det hela hänger dock på en viss form av ärlighet, utöver att man identifierar sig med Mobilt BankID, då ingen riktigt kontrollerar vad man faktiskt tar för något.

Projektet går under det passande namnet Honest Box och grundaren är ingen mindre än Robert Ilijason. Samma person som 2015 drog igång Näraffär i Viken i Skåne. En butik som titulerats världens första obemannade butik och som blev uppmärksammad i media över hela världen. Nu är han alltså tillbaka med ett nytt projekt och det handlar inte bara om en gul kyl, utan det går mycket djupare än så.

Annons

Vi satte oss ner med Robert Ilijason för att få veta mer om Honest Box. Han börjar med att berätta för oss hur att driva affär aldrig riktigt varit hans grej. Det är istället tekniken bakom som är hans specialitet.

Jag jobbade med Näraffär i 7 till 8 månader och sen kom sommaren och då smälte all choklad. Sen flyttade vi butiken till Eket och körde några månader till. Sen sålde jag av konceptet. Jag insåg att handel inte var min grej, säger han.

Din grej var alltså tekniken?

Ja, precis. Så jag sålde av konceptet Näraffär till ett företag som hette Wheelys. De köpte det och tillsammans slog vi upp butik i Shanghai i Kina. Det var en vanlig liten butik och sen en rullande butik som var lite av en framtidsvision.

I slutet var vi överens om att jag kunde fortsätta bygga på den här typen av teknik. Så jag hjälpte något bolag nere i Tyskland och Polen. Sen tog jag en paus innan jag hamnade i USA där jag också samarbetade med ett bolag kring samma koncept.

I USA ska det likt Amazons obemannade butikskoncept ha handlat mycket om datorseende och AI. Stora och avancerade satsningar på det obemannade konceptet. Robert berättar att det var mycket prototyp-byggande som inte riktigt ledde någonstans. Han tappade intresset och flyttade tillbaka till Sverige.

Han hamnade då på E-commerce Park, där Ehandel också har sitt huvudkontor. Till en början jobbade han med helt andra saker än just obemannade butiker. När han arbetade tillsammans med några kollegor insåg han att mat och dryck på kontoret vore väldigt trevligt, i form av en varuautomat av något slag.

Det finns ju bolag som håller på med detta men då berättade den ansvariga på e-handelsparken att det är alldeles för dyrt. Jag tyckte att det var mycket intressant att de som ställer ut denna typ av butiker tar betalt för det. Detta samtidigt som du får betala för alla andra butiksytor i samhället. Det var väldigt omvänt och väldigt konstigt.

Annons

Med Roberts bakgrund inom obemannade butiker triggade detta uppenbarligen något i honom.

Då tänkte jag att vi kan använda den tekniken som vi har byggt för obemannade butiker för att faktiskt ha mikrobutiker i form av kylar. Så då började vi med kylarna - bara för att visa upp det som ett koncept.

Hur fungerar dagens befintliga varuautomater som man kan köpa in?

Varuautomatföretagen tar hela vinsten och är det något svinn så får du betala. Så de tar ingen risk heller. Det är en bra affär. Det bolag som är störst i Sverige omsätter en halv miljard. Det är en stor marknad så jag såg att det fanns en möjlighet här.

Robert Ilijason satte sig alltså ned och började fila på en mikrobutik för exempelvis kontorshotell eller andra typer av arbetsplatser. Med erfarenhet från sitt tidigare arbete, och där i Näraffär, så var han nu sugen på att demokratisera detta med obemannade butiker. Det skulle inte behöva handla om avancerat datorseende och AI.

Jag funderade över hur vi kunde koka ner den här tekniken så att folk faktiskt kan använda den. Inte bara jätteföretag som Amazon. Utan vem som helst ska kunna öppna en obemannad butik och det ska inte kosta mer än en e-handel. Den resan är vi på just nu med Honest Box, säger Robert och tillägger:

Kunden struntar i om du har häftig teknik eller inte.

Det är här vi inser att den gula kylen bara är ett fordon för tekniken som man nu bygger inom ramen för Honest Box. Robert berättar att du ska kunna sälja hälsomat eller yogakuddar med hjälp av Honest Box. Och du behöver förstås inte ha en kyl till yogakuddar.

Du ska kunna sälja vad som helst. Antingen i en butikslokal eller i ett skåp eller i vad som helst.

Det är lite som en e-handelsplattform fast för den fysiska världen?

Precis. Vi är lite som Shopify för den fysiska världen.

Under resan med Honest Box, och speciellt då med den gula kylen, så insåg Robert återigen att driva butik inte var hans starka sida. De första kylarna man fick ut på ett antal platser har därmed tagits över av andra företag, som nu försörjer dem med varor.

Vi hade ett tiotal kylar i Göteborg och det var ett göteborgsföretag som tog över dem. De som stod lokalt här i Helsingborg togs över av Hälsomatlådan, som nu sköter den driften. Det visade sig att det var ganska enkelt att bli av med dem och sen visade det sig att de ville ha ännu fler.


En typisk Honest Box kyl hos Nowaste

När ordet började sprida sig så kom det in allt fler förfrågningar till Honest Box om att lösa alla typer av relaterade problem. Robert berättar bland annat att de har gjort en “Pinchos-kopia” åt en restaurang, med hjälp av samma teknik som används i kylen.

Du sitter vid bordet och skannar en QR-kod och talar om att du vill ha en hamburgertallrik och en öl. När du betalar så skickas en beställning till köket och så kommer de ut med den. Det är exakt samma lösning, vi behövde nästan inte ändra någonting.

Du behöver alltså inte ha kylen?

Vi har stöd för fyra grejer egentligen. Det första är identifiering, vilket sker via BankID. Det andra är låsstyrning som kan öppna och stänga ett lås. Sedan har vi handel i mobilen där du klickar i vad du vill ha och slutligen har vi betalningen.

Och då finns det ju lösningar som endast använder de två första, till exempel ett solarium. De säljer inget med vår teknik men de identifierar dig och öppnar dörren. Ett annat alternativ är restaurangen där man hoppar över identifiering och låsstyrning, men du handlar och betalar.

Vad kostar er teknik?

Det är en månadskostnad på 500 kronor i månaden. Vi vill sänka tröskeln och göra det så billigt som möjligt. Så att alla som vill starta en obemannad handel ska känna att tekniken inte är ett problem.

Robert berättar att de kan hjälpa till att göra om en container, en garderob, ett garage eller en kyl till en obemannad butik. Men att det vanligaste är att de berättar för kunden vad för typ av lås som behövs och att en låssmed sedan installerar det.

Vi ska inte sälja dig ett ASSA-lås, konstaterar Robert.

Låssmederna i sin tur kan kontakta Honest Box när de har en annan kund som behöver styra över ett utrymme på ett liknande sätt.

Just när det gäller “kylen” så avslöjar Robert att han nu utvecklar en färdig fysisk modul som ska kunna appliceras på nästan vilken kyl som helst. Något som ska skynda på utrullningen av Honest Box nuvarande kärnprodukt, varukylar på arbetsplatser.

De som vill starta en kyl behöver bara trycka fast den på sidan med dubbelhäftande tejp och sen har de en kyl igång och tekniken färdig.


En av de obemannade butikerna i en padelhall 

Utöver solarium och restauranger så ska tekniken även användas i flera sporthallar, som då säljer relaterade produkter till den sport som utövas.

Det är också många cateringbolag som har hört av sig och vi har till exempel ett samarbete med Café Bar som är en lite större aktör inom kaffebranschen.

Det som får Robert Ilijason att lysa upp ordentligt är dock de kunder som kommit på helt unika lösningar. Han vill att folk ska ta hans teknik och använda den till något oväntat.

Det mest kreativa som jag har sett är en självtvätt för hundar. Det tycker jag är skithäftigt. Att det konceptet fanns hade jag ingen aning om. Men det finns tydligen. Det är som att tvätta bilen själv. Du går in en lokal som har badkar och allting och så köper du schampo och grejer. Sen tvättar du din hund i ett anpassat utrymme och går därifrån. Det är en sån grej som du förmodligen inte hade kunnat göra utan obemannat, och det tycker jag är häftigt. Alla som gör lite udda grejer tycker jag är superkul.

Vad Robert dock inte blir lika imponerad av är alla samtal han får av folk som vill öppna en “näraffär” på landsbyggden.

Jag får flera samtal varje vecka där någon vill använda vår teknik för att öppna en obemannad dagligvarubutik på landet. Det är nästan aldrig handlare utan det är folk som tror att det här är jätteenkelt. Det är en dålig idé och det finns alldeles för mycket bekymmer.

En ICA-handlare sade redan när jag öppnade Näraffär att "det är ingen i Sverige som svälter". Och det han menade var att matproblematiken redan är löst. Var du än bor så har du ett sätt att få tag på mat. Och det är oftast en ICA Maxi, en stor Coop, eller något liknande. Du kan inte konkurrera med det. Du kan inte konkurrera med det fantastiska utbudet och deras priser är lägre än vad grossistpriserna är för små handlare. Du måste bygga en extremt stor organisation för att få det att gå ihop. Om en ICA-butik skulle öppna en satellitbutik så kanske det går. Men för någon som inte har några kopplingar till handeln så är det en dålig idé.

Vad säger ni om ICA kommer och vill köpa upp er och starta massa mikrobutiker?

Det vill dem inte, och det är vi inte intresserade av heller. Vi vill göra det möjligt för mängden, volymen människor, att starta obemannade butiker.

Honest Box ska nu ha över 50 obemannade “butiker” som använder deras teknik och man siktar på 100 stycken innan året är slut. Bolaget består av delägarna Robert Ilijason, som agerar vd, och teknikchefen Raymond Arvidsson. Honom har Robert känt i över 20 år och han hjälpte också till med konceptet Näraffär. Utöver dessa så har man även två utvecklare i teamet.


En normal butik, i skärgården, som använder tekniken när butiken är obemannad

Robert berättar att de snart har stöd för Shopify och att man alltså enkelt kan starta upp ett litet showroom eller butik för sin e-handel.

Showroom-konceptet där man kan klämma och känna på grejerna - och sen beställa över nätet - hade varit kanon, och det hade gärna fått vara obemannat. Så jag önskar att det här omnikanal-tänket hade applicerats här. Vi har snart stöd för Shopify så om du har en Shopifybutik så kan du enkelt jacka på våra grejer direkt.

Trots namnet stödjer Honest Box videoövervakning av den obemannade butiken.

Precis som med låset så lämnar vi gärna den till kunden. En del kunder behöver mycket övervakning, eller vill ha det, och en del struntar i det. Sen handlar det lite om var de står. Inne på ett kontor är det väldigt få som stjäl och riskerar sitt jobb för att ta en cola och en kexchoklad. Men däremot i ett offentligt utrymme så kanske du hänger upp en kamera.

Robert berättar också att han tycker att man borde optimera för de som är snälla och inte den lilla procenten som stjäl.

Får man någon notis när varorna ska fyllas på?

Ja, hela backendsystemet är ju optimerat för kylen. Så det finns beställningspunkter. Den håller koll på trender. Du har full uppföljning på vad folk köper och hur de köper.

Ni har inga planer på att expandera till våra grannländer?

Nej, inte i nuläget. Vi fokuserar på Sverige då vi fortfarande är väldigt små. Om vi ska gå utomlands så måste vi först lösa ett antal problem. Det handlar om till exempel bokföring och identifieringsregler. GDPR finns här men inte i USA och Kina har sin cyberlaw och så vidare.

Just nu ska Honest Box fokusera på befintliga kunder och att kontakta företag inom samma bransch där man redan ser att konceptet fungerar, som exempelvis i sporthallar. Någon marknadsföring har ännu inte gjorts men det börjar närma sig i samband med att man når hundra butiker. Likaså kan externt kapital snart komma på fråga.

Har ni blivit kontaktade av några investerare?

Jodå, vi har blivit kontaktade av flera investerare men hoppas kunna driva det här med egna medel ett tag till, eftersom det ser ganska ljust ut. Först när vi passerat 100 butiker kommer vi överväga om externa medel kan accelerera oss snabbare än om vi fortsätter växa organiskt, avslutar Robert Ilijason.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!