I ett inlägg på Linkedin beskriver Malin Glemme beslutet:
Efter många fantastiska och händelserika år som vd för Layered tar jag nu ett steg mot det jag älskar mest - att bygga starka varumärken, utveckla businessen och jobba närmare vårt sortiment.
Jag ser också fram emot att lägga mer tid på min andra bebis, Pick a Poppy, som precis som Layered växer snabbt. Och inte minst – att få lite mer tid med mina tre fantastiska barn, som också växer så det knakar.
Malin Glemme meddelar att Layereds vd-titel lämnas över till Yvonne Hammervold, samtidigt som Lina Kouthoofd redan sedan årsskiftet leder Pick a Poppy.
Det känns helt rätt att dessa varumärken nu leds av personer med både hjärta och skarp vision, och jag önskar dem båda all lycka i sina respektive roller. Framåt väntar nya möjligheter, nya idéer och fortsatt passion för att skapa – precis som alltid, avslutar Malin Glemme sitt inlägg.
Vd:arnas väg hit
Layereds nya vd Yvonne Hammervold påbörjade sin roll i september 2025, men har sedan tidigare erfarenhet inom Layered som Chief Growth Officer. Hennes bakgrund innefattar även roller som Head of Expansion samt Head of Ecommerce & Marketing på A Day's March, och Global E-commerce Manager på Lexington Company AB, vilket ger henne en omfattande erfarenhet inom e-handel och internationell marknadsföring.
Lina Kouthoofd, som leder Pick a Poppy sedan januari 2025, har en gedigen bakgrund inom Layered. Mellan 2022 och 2024 hade hon roller som Head of E-Commerce, E-Commerce Manager och Chief Marketing Officer (CMO). Hon har även arbetat som Campaign Coordinator på Vivino och innehaft flera ledande roller på Academic Work, bland annat som Operations Team Manager & Talent Acquisition Manager. Hennes erfarenhet sträcker sig från e-handel och marknadsföring till ledarskap och kundrelationer.
Layered, som grundades av Malin Glemme för tio år sedan, har visat en positiv utveckling. Under det senaste året ökade företagets försäljning med 22 procent, vilket resulterade i en omsättning på 70 miljoner kronor. Företaget rapporterade ett resultat på 5,1 miljoner kronor och ett rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) på 6 miljoner kronor.
"Stor lycka med små medel"
Malin Glemmes andra satsning, Pick a Poppy AB, är ett varumärke "för det dukade bordet". Företaget registrerades i december 2023. Sortimentet består av handmålad keramik och handtryckt textil.
Malin Glemme grundade företaget tillsammans med multikreatören och journalisten Sofi Fahrman Engelbert, som har rollen som Co-Creative Director.
Pick a poppy grundas på idén om att skapa stor lycka med små medel. Det är för tillfällen när din tid endast tillåter dig att laga en enkel pasta till vardagsmiddagen, när du bjuder hem dina vänner på take-out ramen, men dukar med tallrikar vars motiv liknar små konstverk, skriver de på sin sajt.
USP:en ligger i att företaget säljer keramik som är handgjord och handmålad i Italien och Portugal, medan textilen handvävs och blocktrycks för hand i Jaipur, Indien. Produkterna säljs via en egen butik i Stockholm, samt via företagets webbshop.
Utsattes för bedrägeri
För det första räkenskapsåret, från 2023-12-06 till 2024-12-31, uppgick Pick a Poppys omsättning till 2,4 miljoner kronor.
Pick a Poppy hade en framgångsrik lansering i slutet av maj, omsättningen har varit tillfredsställande och i linje med förväntningarna, skriver bolaget i rapporten.
Denna period präglades dock av investeringar och uppstartskostnader, vilket ledde till ett negativt resultat. Rörelseresultatet landade på -3,1 miljoner kronor.
Bland investeringarna ingår bland annat etablering av butikslokalen. Företaget utsattes också för ett bedrägeri i samband med ett större inköp. Den korta tidsperioden från idé till produktion och lansering gjorde att vi valde att flyga in alla produkter från Asien för att säkerställa leveranserna till kunderna, vilket också resulterade i högre transportkostnader, förklarar bolaget.
Grundaren Malin Glemme fortsätter som styrelseordförande i Pick a Poppy.