ANNONS

Grundaren talar ut: "Blev utmanövrerad och förlorade miljoner"

Christian Jansson (Foto: GIAB)
"Kan inte spola tillbaka tiden".

Efter att nyheten om att nyckelpersonerna bakom konkursdrabbade Godsinlösen, alltså Returhuset, startat ett nytt, snarlikt bolag väcktes många frågor. Nu bryter grundaren Christian Jansson tystnaden för att ge sin bild av händelseförloppet. Han menar att han manövrerades ut långt före kraschen och själv är en av de största ekonomiska förlorarna.

LÄS HÄR: Avslöjat: Grundarna lanserar nytt bolag efter konkursen

ANNONS

I fredags rapporterade Ehandel.se om hur grundarna och andra nyckelpersoner från Godsinlösen Nordic AB, bolaget bakom e-handeln Returhuset, bara ett halvår efter konkursen var tillbaka med ett nytt bolag: Rewind Insure Technology. Affärsidén och partnerlistan var slående lika den ursprungliga verksamheten.

Nu väljer Christian Jansson, grundare av både Godsinlösen och det nya bolaget Rewind, att klargöra sin roll i händelseutvecklingen.

Jag vill vara tydlig med att jag inte hade någon del i konkursen av Godsinlösen. Jag blev lika förvånad och besviken som alla andra när nyheten kom, säger Christian Jansson till Ehandel.se.

Han förklarar att hans operativa engagemang i Godsinlösen avslutades långt före konkursen i början av 2025.

Hösten 2023 entledigades jag som vd efter dryga tio år, detta efter att bolaget hade vänt till ett positivt rörelseresultat efter ett par tunga år under pandemin. Sommaren 2024 blev jag dessutom utmanövrerad ur styrelsen, fortsätter Christian Jansson.

Konkursen skedde alltså långt efter att jag inte längre hade någon operativ eller styrande roll i GIAB.

Den uppmärksammade tidslinjen, där Rewind startades upp redan hösten 2024, alltså flera månader före konkursen, förklarar han med att bolaget då hade helt andra planer.

Rewind startades upp från ett vilande bolag hösten 2024, med en annan idé och inriktning än Godsinlösen – bland annat återanvändning av bilbatterier och en digital upphandlingstjänst för byggskador till försäkringsbolag. Dessa tjänster hade vi ännu inte lanserat när Godsinlösen försattes i konkurs, säger han.

Först efter konkursen blev det aktuellt att återuppta den gamla affärsidén.

Eftersom det var jag som tog fram de tjänster som GIAB erbjöd försäkringsbolagen, föll det sig naturligt att Rewind nu tar vidare och vidareutvecklar dessa. Tjänsterna är dessutom kraftigt vässade och moderniserade jämfört med GIAB:s erbjudande.

För att understryka sitt avstånd till konkursen och bemöta eventuella spekulationer pekar han på sin egen ekonomiska förlust.

Jag vill också understryka att jag vid konkursen var den största enskilda aktieägaren i GIAB och därmed även en av de största ekonomiska förlorarna i konkursen. Efter noteringen 2021 var jag dessutom en av de största nettoköparna i bolaget, räknat i pengar, fram till konkursen.

Med det nya bolaget blickar han nu framåt, stärkt av att ha fått med sig både tidigare nyckelmedarbetare och finansiären Dahlgren Capital.

Jag är stolt men också ödmjuk över att flertalet av de viktigaste nyckelpersonerna i GIAB, samt Dahlgren Capital som finansiär, valt att bygga ett nytt bolag med mig. Fokus framåt för Rewind är tydligt: vi bygger nu ett nytt, hållbart och digitaliserat bolag, säger Christian Jansson och avslutar:

Vi kan, trots vårt namn, inte spola tillbaka tiden – men vi kanske kan, i en ny tappning, fortsätta att bidra till en mer cirkulär framtid.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se