Guldmedaljörens e-handel flyger: ”Bara i början av vår resa”

Har siktet inställt på USA.

Den före detta idrottaren Peter Häggström Lindecrantz, med flera SM-guld i bakfickan, sysslar idag bland annat med att agera sportkommentator i olika TV-sammanhang. Mindre känt är dock att han också driver en snabbväxande e-handel vid namn YMR Track Club.

Det började med att Peter tog fram en jubileumskollektion till klubben IK Ymer, något som uppenbarligen gav mersmak på att skapa sportplagg och ledde till skapandet av YMR Track Club. En e-handel som grundades 2017. Företaget har sedan dess växt ordentligt från år till år och det senaste räkenskapsåret var man nära 4 miljoner i omsättning.

Annons

Är du nöjd med utvecklingen?

Det känns fortfarande som att vi bara är i början av vår resa. Vi har investerat mycket det här året i nya kollektioner, ny hemsida och kommer också att lansera en eventplattform. Vi liksom många andra har stött på produktionsutmaningar kopplat till pandemin och med allt som just nu händer i vår omvärld, men trots detta ser det ljust ut och ser ut att kunna växa även i år, säger Peter Häggström Lindecrantz till Ehandel.

E-handelsföretaget lanserade alltså precis, nu i veckan, en ny e-handel som går att hitta på ymrtrackclub.com. Den ska bland annat bjuda på en helt ny grafisk profil, men tekniken är också utbytt i grunden.

Det är mycket som är nytt! Den är byggd på en för oss ny plattform, som är Shopify. Vi passade också på att lansera nya plagg och med den nya plattformen kommer också ett antal nya funktioner. Framför allt är den enklare att hantera när vi nu har allt fler kunder från olika marknader och vi har också större möjligheter att skapa merförsäljning.

Att sälja sportplagg är förstås inget revolutionerande så vi frågade Peter Häggström Lindecrantz vad det är som gör dem unika.

Med vår närproduktion och hållbara material är vi det mest hållbara du kan hitta inom träningskläder. Samtliga tyger produceras i Sverige och vi har även en del sömnad här men även i Östersjöregionen. Dessutom har vi en design som sticker ut.

Och det är inte bara svenska atleter som väljer att shoppa från YMR Track Club.

Vi säljer till alla marknader. Sverige är störst, men Tyskland växer snabbt och ser ut att kunna bli lika stor marknad som Sverige är inom kort.

Annons

Vad är nästa steg?

Nästa steg är att vässa hemsidan ytterligare, lansera vår eventplattform och också öppna upp för fler partners inom Wholesale. Vi ser ett stort intresse från USA, vilket också finns på agendan. Under 2022 lanserar vi också 60 nya plagg. Bland annat kollektionen Ängsö där vi både producerar tyget i Västsverige och har sömnaden där. Så vi har att göra, avslutar Peter Häggström Lindecrantz med ett leende.

Annons