Halebop: Därför sitter utvecklare och lagret i samma hus

Halebop startade som en operatör för unga. Nu riktar operatören in sig mot den kreativa målgruppen. Elon Business sköter både e-handelssajten och lagret.

Halebop - som är en del av Telia - positionerar sig som det rörliga och kreativa varumärket inom svensk mobiltelefoni. Och man gör det genom att vara den mobiloperatör som har flest nöjda privatkunder enligt Svenskt kvalitetsindex (SKI), där de har vunnit 12 av de senaste 15 åren.

Lockar kunder med kreativ livsstil

– Vi har rört oss mot en medveten målgrupp, mer än den ungdomliga kunden. I vår marknadsföring anspelar vi på livsstil, kreativitet och vad man kan göra med mobilen. Vi riktar oss mot singelanvändaren, vi har faktiskt inget familjerbjudande på det sätt som andra har. Det ska vara enkelt och smidigt att ha Halebop, säger Nicklas Stuxgren, head of Halebop.

Läs mer: Så fungerar e-handelslogistik

Man kan fundera på vad enkelt och smidigt betyder. För Halebop handlar det om att erbjuda flexibla avtal. En kund ska lätt kunna starta och uppgradera sitt abonnemang med tiden. Flexibiliteten gör att kunden kan välja att köpa mer data en viss månad, mindre en annan och så vidare.

För att kunna vara flexibla krävs också att organisationen inom företaget är snabbrörlig, utan att tappa fokus på sin huvudaffär. Det är väldigt logiskt för Halebop.

Hämtar inspiration från elitidrotten
Nicklas Stuxgren hämtar inspiration från sin långa erfarenhet inom elitidrott. Lagbygget är väldigt likt hur det ser ut på ett företag, alla hjälper och kompletterar varandra.

– Någon ska vara bra på att göra mål, men om alla fokuserar på det blir det till slut inga mål gjorda för vem ska då spela upp bollen? Och gruppdynamiken i ett omklädningsrum har likheter oavsett om det intill en fotbollsplan eller på vårt kontor. Halebop är uppbyggt med bra och snabbfotade partners så vi kan fokusera på vår core-service. För mig är Elon Business verkligen ett komplement i det lagbygget och har varit i flera år, säger han.

Läs mer: Så får du hjälp med e-handelslogistik

Elon Business sköter sajt och logistik
Halebop är främst inget logistikbolag eller e-handelsplattform, men strävar ändå efter att ha mycket god förmåga inom dessa områden. För att lösa det har man valt att jobba med Elon Business, som sköter mobiloperatörens e-handel, lagerhantering och distribution till alla kunder.

– Det finns stora fördelar med att ha e-handelsplattformen så nära kopplad till vår distribution och vårt lager. Då får vi flexibilitet och kan vara snabba. Vi kan ändra erbjudanden fort och hur vi visar det på hemsidan. En extern part garanterar snabbhet och funktioner som ibland kan vara svårt att lösa inhouse, säger Nicklas Stuxgren.

Att hålla fokus på huvudaffären är ännu viktigare just nu med ett allt tuffare ekonomiskt klimat som påverkar konsumenterna först, och därmed Halebops målgrupp. Även där har mobiloperatören verktyg för att vara konkurrenskraftiga.

– Vi erbjuder konkurrenskraftiga priser med hårdvara. Men vi säljer även begagnade mobiler, som du får garanti på. Vi försöker få gemene man att inse att gamla mobiler har ett värde.

Begagnat växer mer och mer inom mobiltelefoner. Enligt Stuxgren har innovationstakten gått ner, men kvaliteten på själva enheterna har gått upp. Mobiler har en längre livslängd idag tack vare lägre förbättringstakt på exempelvis kameror och det faktum att de är mycket mer fukttåliga än för några år sedan.

– Många vet att de kan sälja en mobil, men det är krångligt att sälja på Facebook. Vi ger rabatt på den nya mobilen om man lämnar den gamla till oss. En bonus är att vi ser till att din privata data är raderad, och kunden får lägre pris.

Läs mer: Så fungerar e-handelslogistik

Advertisement