Hälften av svenskarna kan tänka sig köpa bilen online

Det fortsätter att strömma köpare till bilhallarna men hur kommer de att se ut i framtiden när allt fler kan tänka sig att köpa sin bil direkt på nätet. En ny undersökning visar att mer än varannan svensk kan tänka sig köpa en bil online, varav 19 procent kan tänka sig köpa en fabriksny.

Allt fler rapporter visar att bilhandeln sakta men säkert börjar leta sig ut på nätet och att bilköpare i större utsträckning kan tänka sig att köpa sin bil på nätet. Nu visar en ny undersökning framtagen av Bytbil.com, Svenskarna och bilköpet, att 56 procent kan tänka sig köpa en bil online.

Av dem kan hela 19 procent tänka sig köpa en fabriksny bil. Bara i Kina kan fler privatpersoner tänka sig köpa bil på motsvarande vis, där är andelen 61 procent. Idag börjar nio av tio bilköp på Internet, antingen på någon av biltillverkarnas eller återförsäljarnas egna sajter eller på olika motorsajter.

Annons

– Internet är den viktigaste informationskanalen, medan mötet med bilförsäljaren och provkörning i regel är det avgörande för köpbeslutet, säger Marcus Gustafsson, marknads- och försäljningschef på Bytbil.

Tillverkarna rullar ut på nätet

Strax innan jul aviserade Volvo Car att de planerar att sälja sina nya bilmodeller online, och de är inte ensamma. I april 2014 rullade Saab/Nevs ut en digital plattform för försäljning av de Saab 9-3 som nytillverkades i standardiserade utförande i Trollhättefabriken.

I bland annat Australien säljer Subaru en nischmodell och på ett antal marknader har Mini ett privatleasingerbjudande skräddarsytt för nätet, Mini To Go. I Shanghai byggs showrooms där bilköparna tittar på bilen för att sedan beställa den själv online.

– Märkesbilhandeln står inför ett kund- och leverantörsdrivet systemskifte, en evolution, som delvis innebär en helt ny roll där personlig service står ännu mer i fokus, säger Marcus Gustafsson.

Annons