Hållbar e-handel – nyckeln till miljövänlig jul

“Många bäckar små” är den princip som gäller för att lösa miljöproblemen. Här listar vi saker som e-handlare kan göra för att rädda miljön i årets julhandel - och få fler kunder på köpet!

Över 80 % av alla kunder väljer hållbart

En mer miljövänlig e-handel är först och främst ett självändamål. En livskraftig miljö och natur med ekosystemen i balans är något som tilltalar oss alla på en fundamental​​ nivå. Det innebär ju bättre förutsättningar för människor, djur och växter att må bra. 

Men hållbarhet är även ett affärsstrategiskt mål. Hela 83 % av alla kunder säger att de aktivt letar efter hållbara produkter och leveransalternativ i årets julhandel, enligt en undersökning från Salesforce. Denna höga siffra indikerar att det finns en stor potential för miljömedvetna företag att attrahera nya kunder. 

I den här artikeln går vi igenom tre områden där företag kan utnyttja denna potential genom att bedriva en mer miljövänlig e-handel. 

1. Frak​​t

Det finns ett dilemma mellan att erbjuda en leverans som är så snabb som möjligt och en leverans som är så miljövänlig som möjligt. Särskilt inför julhandeln så är det viktigt för kunderna att få sina beställningar i tid - så hur ska du som företag tänka kring detta? 

Svaret är att det handlar om att se över processer och försöka hitta sätt att kombinera miljövänliga och snabba leveransalternativ. Göra arbetsflödena mer miljövänliga, optimera rutterna och använda data för att hålla koll på din miljöpåverkan. 

Låt dina fysiska butiker agera lager och erbjud kunderna möjligheten att hämta sina varor där - detta kan även bidra till att minska fraktkostnaderna. I övrigt kan erbjudanden om rabatter på nästa köp om kunden väljer ett långsammare och mer miljövänligt leveransalternativ vara en annan metod. 

2. Leverantörer

För att göra hela distributionskedjan hållbar så är det inte bara leveransalternativen till kund som du behöver titta på - utan även dina egna leverantörer. Vad har dina leverantörer för hållbarhetsmål och hur lever de upp till dem? Vid behov, förhandla fram mer miljövänliga leverantörsavtal som är mindre stressande och mer skonsamma för miljö och människor.

Ett annat sätt att jobba med distributionskedjan är så kallade marketplaces, dvs plattformar där människor samlas för att handla med varandra online. Detta är en växande form av handel som ökar både utbudet och räckvidden. Med marketplaces kommer säljare och köpare närmare varandra, vilket minskar förseningar och möjliggör snabbare leveranser. 

3. Införliva hållbarhet i köpupplevelsen

Dina kunder vill känna att de bidrar till en bättre miljö genom att handla hos ditt företag. Det är en upplevelse som du kan erbjuda dem på flera olika sätt, tex genom att erbjuda second hand-varor eller andra typer av miljövänliga varor. Att sälja begagnade varor online kallas för recommerce och det är en marknad som beräknas omsätta hela 178 miljarder dollar 2022. Att erbjuda recommerce och billiga second hand-produkter kan också vara ett​​ sätt att jobba med kundretention i tider av hög inflation då många kunder annars riskerar försvinna. 

Enligt 2022 Holiday Planning Guide från Salesforce så lyfter bara omkring en fjärdedel av alla företag fram sitt arbete med miljömässiga och sociala frågor under årets julhandel. Det vittnar om den stora potential som finns på området. 

Vad kunderna är intresserade av är konkreta exempel på hur de faktiskt bidrar till en bättre miljö om de köper dina produkter. Berätta det för dem på webbplatsen, i produktbeskrivningarna, på sociala medier och i blogginlägg etc. Allt handlar om att få kunderna att känna att de bidrar till en bättre miljö genom att välja ert företag istället för en mindre miljömedveten konkurrent.

Redo för julhandeln 2022? 

Läs vår nya Holiday Planning Guide för fler tips och insikter. Eller ta del av Shopping Index för Q3 (filtrera på Norden).