Hållbarhet iskallt i e-handeln – både kunder och handlare dissar

Trots alla satsningar är det få som bryr sig.

Efter pandemirusningen till e-handeln backade omsättningen under årets första kvartal med 8 procent. Det visar färska siffror för E-barometern. Och raset drabbade snudd på samtliga branscher.

Allra värst gick det för dagligvaruhandeln på nätet, som föll med 19 procent, medan böcker och media samt sport och fritid tappade 15 procent vardera. Även elektronikhandeln tappade kraftigt, nämligen 13 procent.

Annons

Att den svenska e-handeln backar 8 procent första kvartalet 2022 är knappast överraskande, efter två historiskt starka år. Men trots nedgången detta kvartal är onlinehandeln fortsatt stark. Sett till omsättningen så har e-handeln nästan fördubblats sedan 2018 samtidigt som den har en större andel av detaljhandeln i samtliga branschkategorier, säger Soledad Gonzales, omvärldsanalytiker på Postnord, i rapporten.

Men tre branscher lyckades prestera tillväxt. Handeln med apoteksvaror fick ett ytterligare uppsving med 13 procent, kläder och skor ökade med 3 procent och bygghandeln med 2 procent.

Trots utvecklingen de senaste kvartalen finns det ingen anledning att tro något annat än att e-handeln kommer att fortsätta att växa över tid. Utvecklingen här och nu drivs av omvärldsfaktorer och inte av marknadsproblem. E-handelns enkelhet, smidighet och det stora utbudet gör att allt fler av våra köp kommer att ske via e-handel i framtiden, säger Mathias Krümmel, vd på Postnord Sverige.

Samtidigt går begagnathandeln fortsatt bra. Runt 26 procent av konsumenterna ska ha handlat begagnat under den senaste månaden och 40 procent ska ha sålt en begagnad vara det senaste året.

Men det är inte av hållbarhetsskäl, som annars ofta framhålls. Istället säger 42 procent att de handlat begagnat på grund av priset. Och bara 28 procent för att det är mer hållbart.

"Förväntar sig hållbara alternativ"

Tar vi en ännu närmare titt på hållbarhetsfrågan i e-handeln generellt, så uppger 59 procent av konsumenterna att de inte väljer hållbara alternativ, i någon större utsträckning, när de e-handlar. Och 63 procent uppger att de inte skulle avbryta ett köp av hållbarhetsskäl.

Våra mätningar visa att konsumenter förväntar sig att kunna få hållbara alternativ. Men det är endast en minoritet som uppger att de skulle avbryta ett köp av hållbarhetsskäl. Vi ser också att efterfrågan på cirkulära affärsmodeller och begagnat online fortsätter att växa starkt, säger Soledad Gonzales.

Och det är inte bara konsumenterna som svävar på hållbarhetsmålet. Även från e-handlarhåll visar det sig att hållbarhet faller mellan stolarna. Framför allt social hållbarhet. I E-barometern framkommer det nämligen att bara ett par procent av e-handlarna säger att de har störst fokus på goda arbetsvillkor och skälig kompensation i produktionslandet.

Annons

Hela 43 procent uppger att de inte jobbar aktivt med sociala hållbarhetsfrågor, 43 procent säger att de gör det i viss utsträckning, 8 procent i ganska stor utsträckning och 3 procnet i mycket stor utsträckning. De övriga 5 procenten är osäkra.

Annons