Hållbarhetslarmet från e-handeln: ”Det ser ganska illa ut”

Handlarna följer inte föreskrifterna - kan drabba arbetstagarna hårt.

Under måndagen kom beskedet från Arbetsmiljöverket att det finns stora luckor i arbetsmiljöarbetet i e-handelskedjan. Efter 1 200 besök hade åtta av tio aktörer uppvisat brister och fått krav på åtgärder. Och e-handlarna själva lämnar mycket i övrigt att önska, berättar myndigheten.

Vi upplever att det inte har varit prioriterat. Det är slående för hela branschen. E-handlarna är entreprenörer som har ett väldigt driv att bygga, skapa och utveckla. Dessutom är de snabbväxande. Sedan vi började granskningen 2019 har det hänt väldigt mycket på kort tid. Man är väldigt duktiga på att förvalta tillväxten. Men arbetsmiljöarbetet har inte hängt med, eller i vissa fall ens existerat, säger Eric Storbjörk, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket, till Ehandel.

Annons

Det man främst vänder sig emot är avsaknaden av det förebyggande arbetet. Att hantera problem när de väl uppstår är man duktiga på, men att se till att de inte uppstår från första början - där ser det mörkt ut. Något som inte minst märks under Black Friday-perioden då många handlare plockar in stora mängder extrapersonal, som kanske inte får den utbildning som krävs.

Föreskrifterna för systematisk arbetsmiljö är till för det förebyggande arbetet. Brandsläckning och hantera akuta problem är man generellt bra på, men det är också en signal på att det förebyggande arbetet inte fungerar. Det kan röra sig delvis om belastningsergonomi, där den överbelastning arbetstagaren utsätts för i dag kan visa sig först om tio år. Det är tydligt att man inte undersökt de här bitarna så noga.

Vi kan konstatera att det finns en tidspress inom sektorn och man behöver undersöka hur det påverkar arbetet när man har bråttom, när det är stressigt och man kanske inte lyfter rätt, eller väljer bort hjälpmedlet.

Hur ser det ut när man jämför e-handlarna med till exempel logistikbolagen?

Nu är vi inte helt klara än, men tendensen är att det ser ganska illa ut i hela kedjan med dåliga kunskaper, framför allt. Det kopplat till de snabba omställningarna som är en del av arbetssättet i branschen, där man måste vara anpassningsbar åt båda hållen. Men då måste man också planera för vad det innebär för bemanning till exempel.

Granskningen ska vara helt färdig i inledningen av nästa år, men trots det har man alltså valt att gå ut redan nu och berätta om sina fynd.

En anledning till att vi går ut brett under julhandeln är att det delvis är en konsumentfråga. Det är efterfrågan som styr paketföretagen. Så att göra konsumenter medvetna om den här frågan kan ha en positiv inverkan. Under pandemin har till exempel hemleveranser ökat och även om vi kanske får se en viss nedgång så har många vant sig vid det nu. Då måste man se över hur det ska fungera och hur den betydligt större skalan påverkar de som utför dem.

Men trots larmen ser ändå myndigheten alla möjligheter att branschen ska kunna få rätsida på problemen.

Annons

Det finns ett väldigt driv här, man måste bara stoppa in den här kunskapen. Det är också viktigt att man har med det här från början, då sparar man också pengar. Det blir betydligt dyrare annars när problemen uppdagar sig senare, avslutar Eric Storbjörk.

LÄS ÄVEN: Arbetsmiljöverket granskar e-handeln inför Black Friday

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!