Håller fanan högt efter tragiska bortgången: Slog 10 miljoner

"Vårt bästa år någonsin".

I november 2019 så lämnade e-handelsprofilen Mats Karlsson jordelivet efter två års sjukdom. En bortgång som sörjdes av många i e-handelsbranschen som fått lära känna Mats genom olika träffar och ta del av hans humor och härliga personlighet.

Mats var grundare till vuxenbutiken Lastbryggan som funnits på nätet sedan 1994, en riktig pionjär på nätet alltså. Nyligen släpptes bolagets bokslut, som sträcker sig till den sista juni 2020. Vi vände oss då till Mats son Joakim Karlsson, som tagit över, för att få veta hur det gått den senaste tiden.

Annons

2019/2020 var faktiskt Lastbryggans hittills bästa år någonsin sett till omsättning, och vi kom för första gången över 10-miljonerstrecket, säger Joakim Karlsson till Ehandel och fortsätter:

November 2020 blev vår bästa månad någonsin, med en försäljningsökning på över 40 procent till slutkonsument jämfört med november 2019. Vi satsade lite extra på Black Friday-veckan och hade fler kampanjprodukter, extra bra erbjudanden och mer marknadsföring än vanligt.

Hur har det varit att ta över styret av bolaget?

Jag gör precis samma jobb nu som innan Mats gick bort. Mats gav mig i princip fria händer redan 2013 när jag började jobba heltid här, och lät mig lära mig av mina egna misstag samtidigt som hans kunskap och råd var mycket lärorika i vårt tajta samarbete. Vi åkte tidigt på mässor tillsammans, där jag lärde känna alla våra leverantörer väl. Skillnaden mellan att jobba "som vanligt" och att vara delägare på pappret är alltså inte så värst stor för min del.

Joakim Karlsson berättar att han sedan långt tillbaka fått ta ett stort ansvar för Lastbryggan.

Första året jag jobbade heltid här under 2013 så passade Mats och Anette på att åka till Thailand hela vintern, och det var väldigt lärorikt att få ta ansvar över det mesta själv. Lite Skype-kontakt dagligen med Mats var allt som behövdes så att vi kunde dubbelkolla att jag gjort rätt.

Hur har ni hanterat pandemin?

Coronapandemin har påverkat oss både positivt och negativt. Försäljningen till slutkonsument har ökat sedan pandemin startade, samtidigt som försäljningen till företagskunder som har fysisk butik minskat något.

Annons

Hemligt projekt på gång

Joakim Karlsson avslöjar samtidigt att de har ett nytt hemligt projekt på gång som ska lanseras inom kort.

Vi har ständigt en massa småprojekt och förbättringar för Lastbryggan. Den största nyheten för 2021 är nog ändå ett sidoprojekt till Lastbryggan som jag tror att vi kommer hinna lansera under 2021. Det är en nischad webbshop med en av alla de riktigt bra domäner som Mats köpte för drygt 20 år sedan. Sidan är färdig rent designmässigt och planeringsmässigt, det enda vi egentligen väntar på nu är att vår programmerare ska göra färdigt den, säger Joakim Karlsson.

Vad det hemliga projektet är för något avslöjas dock inte utan det får bli en kommande artikel här på Ehandel. Vi tackar Joakim Karlsson för uppdateringen från Lastbryggan och det är förstås kul att höra att e-handeln frodas och mår bra.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!