ANNONS
Ayman Ammouri och Emilia Simons

Halloween-ruset: E-handlarna rapporterar tillväxt

Hur ser trycket ut hos e-handlarna som specialiserar sig på fest och maskerad? Ehandel.se har pratat med Partyking och Partyhallen för att ta tempen på årets firande, som visar en bild av både nya trender och starka traditioner. Samtidigt visar Svensk Handels prognos att den totala försäljningen förväntas öka till nära 1,9 miljarder kronor, trots att färre svenskar planerar att fira.

ANNONS

Svensk Handel meddelar att "Halloween har etablerat sig som en viktig konsumtionshögtid i Sverige" och att även om färre planerar att fira i år, är engagemanget fortsatt starkt. Deras expert, Brill Ivarsson, menar att även i ett ekonomiskt läge där hushållen är försiktigare, "visar det här att människor gärna prioriterar högtider."

För att få en inblick i hur dessa siffror ser ut i praktiken på nätet, vände sig Ehandel.se till två etablerade aktörer: Partyhallen och Partyking. Båda företagen bekräftar att intresset för den 31 oktober är högt, men med lite olika utfall i försäljningsökningen.

Partyhallen: Stabilitet och fokus på lönsamhet

Hos Partyhallen ser man en stadig ökning jämfört med fjolåret. Ayman Ammouri, Partyhallens medgrundare, delar med sig av lägesbilden och betonar företagets fokus på lönsamhet.

Halloweenförsäljningen ser just nu ut att landa på omkring 10 procent högre än i fjol, kanske till och med något mer när oktober är helt summerad, säger Ayman Ammouri.

Han tillägger att detta skett samtidigt som de har lagt om strategin:

I år har vi haft fokus på att stärka lönsamheten snarare än att jaga högre omsättning, så det känns extra kul att beställningarna ändå har ökat.

När det gäller vad kunderna väljer att köpa pekar Partyhallen på det beprövade. Ayman Ammouri beskriver att de produkter som dominerar är de klassiska.

I år är det framför allt klassiska Halloweendräkter och dekorationer som dominerar försäljningen, konstaterar han.

Han utvecklar detta vidare genom att säga att folk tycks söka produkter som är enkla att hantera:

Många satsar på enkla och prisvärda produkter som snabbt skapar rätt Halloweenstämning. Intresset för traditionella teman är starkt, och vi ser att kunderna väljer produkter som är lätta att använda och ger mycket effekt utan att det behöver bli dyrt.

Partyking: Tvåsiffriga ökningar och sociala mediers makt

Hos Partyking är tongångarna mer entusiastiska, och siffrorna visar på en kraftigare tillväxt, vilket de kopplar till att kunderna återigen vågar sig ut på det traditionella "bus eller godis".

Emilia Simons, Marketing Manager, sammanfattar den positiva upplevelsen:

Vi har en fantastisk Halloween i år! Försäljningen har ökat med cirka 7 procent jämfört med 2024, och under förra veckan såg vi en imponerande tillväxt på hela 20 procent.

Hon drar slutsatsen att "Intresset för Halloween växer starkare, och våra kunder satsar verkligen på att gå all in."

Detta märks tydligt i kategorierna. Emilia Simons berättar:

Flera av våra huvudkategorier växer tvåsiffrigt, maskeraddräkter upp 11 procent och maskeradtillbehör (framför allt linser) upp 15 procent. Det tyder på att kunderna gärna lägger till fler detaljer för att fullända sina outfits.

När det kommer till de enskilda produkterna ser man tydliga influenser från sociala medier. Den stora succén i år är den amerikanska fängelseoverallen.

När det kommer till maskeraddräkter så är årets stora succé utan tvekan den amerikanska fängelseoverallen, som har sålts i 4 000 exemplar, berättar Emilia Simons.

Trenden drivs troligtvis av Tiktok, där kompisgäng gärna matchar varandra på festen med grupputklädnader.

Utöver detta noterar de även en återgång till klassiska skräckfigurer, vilka de ser som enkla men effektfulla:

Vi ser också en comeback för ikoniska skräckkaraktärer som Ghostface, Jason och Jigsaw. Enkla men effektfulla kostymer blir storsäljare. Bland barn är zombie cheerleader, liemannen och mördarclown några av de mest populära valen.

En annan tydlig signal om att pandemins effekter avtar är godisförsäljningen.

Vi ser även en stor ökning på halloweengodis och klassiska halloweenhinkar, vilket visar på att fler och fler vågar sig ut på trick or treat igen. Något som minskade efter pandemin, säger Emilia Simons.

Partyking lyfter även fram hur kundernas köpbeteende förändras över tid. De ser att kunderna skjuter upp sina inköp:

Kunderna handlar dessutom allt senare i säsongen, men vi står redo att möta den efterfrågan.

De framhĂĄller sin logistik som en nyckel till att klara detta:

Tack vare vårt snabba lagerflöde och en inköpsavdelning som ligger steget före, kan vi leverera när det verkligen gäller, även i sista stund.

Sammanfattningsvis pekar bĂĄde e-handlarna och handeln i stort mot ett starkt firande. Emilia Simons avslutar med en framĂĄtblick:

Halloween 2025 visar med all tydlighet att festen är tillbaka – större, roligare och mer kreativ än någonsin!

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se