Han lanserar e-handel inspirerad av oskyldig ”kattmördare”

"Vi vill bjuda på en story. Och ett leende".

Per Westling saknade ett specifikt varumärke för hundar och valde därför att ta saken i egna tassar. Nu lanserar han e-handeln The Pep Dog, som inspirerats av en oskyldig "kattmördare".

En stor växande marknad och avsaknaden av ett varumärke med glimten i ögat blev starten till en idé att lansera ett sortiment av hundartiklar. I mitt researcharbete stötte jag av en tillfällighet på den fascinerande historien om Pep, säger Per Westling, grundare av The Pep Dog.

Annons

För att förstå historien om hunden Pep måste vi gå tillbaka hela vägen till 1925. Han pekades då nämligen ut som livstidsdömd fånge i Boston Daily Globe och brottrubriceringen löd: mord på guvernör Pinchots frus katt.

Sanningen var dock att Pep brukade tugga på möblemanget hemma hos guvernörsfamiljen och därför blev tvungen att flytta. Lösningen blev ett jobb som terapihund i ett lokalt fängelse. Där togs ett så kallat "mugshot" på Pep och publicerades i tidigare nämnda tidning, förmodligen på skoj.

Den anklagade kattmördaren visade sig alltså vara helt oskyldig. Han tog ett hederligt jobb som terapihund, inget annat. Och nu, nästan hundra år senare, är Pep även stolt symbol för våra hundprodukter. I hans anda har vi tagit fram ett brett sortiment av hundartiklar. Pälsvård, fodertillskott, tuggben, leksaker och allt annat som förgyller livet för våra fyrbenta vänner och deras ägare. Produkter som sprider glädje och omtanke – precis som när Pep tog hand om alla i fängelset, säger Per Westling.

"Mycket positiv respons"

Hur många kunder The Pep Dog kommer att få ta hand om återstår att se. Men de har en stor marknad att nå ut på. Totalt finns det nämligen över 1 miljon registrerade hundar i Sverige i dag. Varav 62 894 nyregistreringar under 2021 - det högsta antalet sedan 1973.

Vi vill ge alla hundägare, både nya och erfarna, någonting annat än dagens likriktade utbud inom husdjurssegmentet. Förutom att erbjuda hundartiklar i hög kvalitet får du även en upplevelse när du besöker The Pep Dogs värld. Vi vill bjuda på en story. Och ett leende, säger Per Westling.

På frågan hur sjösättningen har gått svarar han:

E-handeln har precis lanserats och The Pep Dog har fått en mycket positiv respons. Det är ju en kul figur med en spännande historia. Nu börjar dock ett intensivt arbete med att få kunderna att köpa The Pep Dogs produkter. Det är en tuff konkurrens, så det kommer säkert att ta sin tid. Men som sagt: Stor marknad, kul varumärke med en bra story och bra produkter till ett bra pris - så förutsättningarna borde finnas. Jag håller tummarna att kunderna håller med.

Annons
Annons