Han ska bygga Axfoods butiksflotta – ”konkurrensen är hård”

"Vi ser en fortsatt hög expansionstakt".

Hemköps tidigare vd, Thomas Gäreskog, blir ny etableringschef på Axfood. Det innebär att han axlar ansvaret för arbetet med butiksetableringar, hyresförhandlingar, optimering av butiksnätverket och även olika tjänster och lösningar i butikerna. Han efterträder Markus Åberg, som valt att lämna företaget.

Trots e-handelns framfart är dagligvarubutikerna i allra högsta grad levande och Axfood har expanderat med runt fem till tio butiker om året för sina olika varumärken.

Annons

Konkurrensen om bra lägen är hård, och bra och framgångsrika butiksetableringar är nyckeln till att man ska kunna bedriva framgångsrik och lönsam verksamhet under lång tid. Jag ser verkligen fram mot att både strategiskt och operativt få bidra till Axfoods fortsatta tillväxtresa tillsammans med kollegor både på Axfoods centrala etableringsavdelning och ute i butikskedjorna, säger Thomas Gäreskog i ett pressmeddelande.

Intresset för att fortsätta växa butiksflottan verkar alltså inte ha avtagit för dagligvarujätten. De har ju också blivit själva förutsättningen för konceptet "klicka och hämta", som varit den allra mest populära e-handelstjänsten sedan pandemins intåg.

Vi ser en fortsatt hög expansionstakt för våra olika butikskoncept, liksom för hur vi utvecklar koncepten. Med Thomas Gäreskogs kunnande och unika erfarenhet från den svenska dagligvarubranschen skapar vi de allra bästa förutsättningarna för att optimera och stärka vårt etableringsarbete för alla våra kedjor och i hela landet, och fortsätta etablera och bygga riktigt bra butiker, säger Carl Stenbeck, strategi- och affärsutvecklingsdirektör Axfood.

Annons