Han ska göra MediaMarkt lönsamt i Sverige – här är planen

"Hade aldrig kunnat växa som vi gjort utan en välfungerande e-handel".

Tidigare i veckan kom beskedet att Magnus Håkansson får förtroendet som vd för MediaMarkt Sverige. Ett uppdrag som bland annat kommer med utmaningen att göra hemelektronikkedjan lönsam i landet. Och kanske har man fått lite extra luft under vingarna efter 2020, som blev ett framgångsår för branschen försäljningsmässigt.

Det blev ett riktigt bra år för oss, hela marknaden har gått starkt under året och vi med den. Vi följer i stort sett marknaden under året, med extra tyngd på den växande e-handeln, säger Magnus Håkansson till Ehandel.

Annons

Och trots att kedjan kämpat i många år med röda siffror ser man alla möjligheter att vända på steken. Bolaget har identifierat flera nyckelpunkter för att nu flyga på flera fronter.

Verksamheten är på väg åt rätt håll och jag tror att vi har alla förutsättningar att uppnå målet att både växa och förbättra lönsamheten. Volymtillväxt i redan existerande kanaler framför allt inom e-handeln, kommer att bidra till bättre lönsamhet. Men därtill ska en mixvridning mot mer lönsamma produkter och tjänster bidraga positivt, liksom en översyn av kostnadsstrukturen i alla delar.

"Kommer ta steg framåt"

Vi har på senare år också sett hur ett antal aktörer satsat hårt på att göra om sina butiker. Det kan handla om att göra särskilda avdelningar för vissa kategorier som tydligt särskiljer dem från resten av sortimentet.

Är det här något som är aktuellt för MediaMarkt också?

Det finns förstås anledningar att hela tiden se över om man har den bästa beskrivningen och visningen av varor i olika kategorier. Vi kommer att ta steg framåt för att förbättra visningen av vissa kategorier. Men jag tycker att vi redan idag har ett starkt kunderbjudande både på nätet och i våra varuhus med ett stort produktutbud, som vi också kan ha som bas för att sälja ytterligare tjänster.

Vad skulle det kunna vara för tjänster?

Tjänsteförsäljningen är en viktig del i att säkra hög grad av kundtillfredsställelse. Tjänster som verkar för kundtillfredsställelse är heminstallation, försäkringar, finansiering, kalibrering av tv och förberedelser av datorer med exempelvis nedladdning av nödvändig programvara. Ja, allt sådant som förenklar för kunden.

"Mer fysisk närvaro"

Den allra största konkurrenten på marknaden i dag är Elgiganten, som till synes växa sig allt starkare år för år. Och även om MediaMarkt i dag är väletablerade i Sverige så verkar man inte helt tillfreds med att kämpa om positionerna bakom marknadsledaren.

Annons

Det är viktigt att nämna att när vi pratar om lönsamhet, så handlar det om långsiktig lönsamhet. Där menar vi att vi redan idag erbjuder ett kundorienterat koncept som jag tycker står sig väl mot de främsta konkurrenterna. Sen är vi såklart begränsade när vi jämför vår fysiska närvaro, där har de en betydligt större täckning i landet som vi inte rår på om inte vi också börjar bygga ut med fler butiker.

Är det planerna långsiktigt?

Det är klart att långsiktigt, när vi uppnår våra mål, hoppas jag att vi ska kunna skapa ännu mer fysisk närvaro ute i landet.

Men den största framgångsfaktorn i år har, precis som för så många andra, varit e-handeln. Utvecklingen har varit explosionsartad och här kommer ytterligare insatser att ske.

Det finns absolut mer utrymme. E-handeln har i år växt av sig själv i och med att kunderna blivit mer digitala och handlat hemifrån under pandemiperioden. Sen är det såklart så att från vår sida, trots vår fantastiska tillväxt, finns det saker vi kan skruva på - det mesta kan man förbättra ytterligare.

Hur kommer det att märkas för kunderna?

Det är värt att poängtera att vi hade aldrig kunnat växa som vi gjort med vår webbshop, som periodvis kommit upp i mer än 30 procent av vår omsättning, om vi inte hade en så välfungerande e-handel och e-handelslogistik. Så det handlar inte om några kvantsprång, utan mer systematiska gradvis förbättringar, säger Magnus Håkansson.

Annons